Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN78-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 09.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opettajat
Leena Selkivuori
Ryhmät
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YLO20S1
Logistiikka
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YSV21S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Opintojakso
AJ00BN78

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

Ahonen. T., Aro. M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2020. Oppimisen vaikeudet. NMI, Otavan kirjapaino.

Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-Kustannus.

Verkkojulkaisuja:

Karvinen, M. & Venesmäki, E. 2019. Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. https://ranneliike.net/uutiset/15428/tilaa-moninaisuudelle-opas-auttaa-seksuaali-ja.

Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158436

Verkkosivustoja:

Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmät -sivusto. Hämeen ammattikorkeakoulu. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/

Kuntoutussäätiön oppaat ja hankejulkaisut. https://oppimisvaikeus.fi/materiaalit/kuntoutussaation-hankejulkaisut/

Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Avoin AMK: 30

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä. 

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Tarkoittaa yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä seuraavasti:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h).
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 130 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Kohtaamisosaaminen
• ymmärrät oppijoiden moninaisuuden merkityksen omassa opettajan työssäsi ja opiskelijaryhmien toiminnassa
• olet tietoinen oppijoiden mahdollisista erityisen tuen tarpeista
• ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.

Reflektio-osaaminen
• tunnistat ja arvioit omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi oppijoiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisen näkökulmasta
• asetat itsellesi uusia tavoitteita oppijoiden moninaisuutta kohtaavana opettajana.

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari ma 24.1.2022 klo 17 - 19

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja oppimistehtäviin. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on aloituswebinaari, jossa esitellään sisältö ja ohjeistetaan eteneminen.

Opintopistemäärä

5

Sisältö

Erityinen tuki ja ohjaus opettajan osaamisena. Yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden kysymykset. Kulttuurisensitiivinen ja kielitietoinen ohjaus ja opetus sekä sukupuolisensitiivinen ohjaus ja opetus.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojaksolla perehdyt opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun moninaisuuteen: opiskelijan yksilöllisiin tuen tarpeisiin, kulttuurin ja kielen merkitykseen sekä sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Perehdyt myös ohjauksen ja tuen yhteistyöverkostoihin oppilaitoksessa. Opintojaksolla edistät valmiuksiasi saavutettavan opiskelun ja opetuksen kehittäjänä yhdessä eri toimijoiden kanssa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista ja reflektio-osaamista.

Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet vahvistamaan oppijoiden toimijuutta. Tuet kaikessa toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Kykenet huomioimaan oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Ohjaat oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Työotteesi on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaanitsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Osaat arvioida omia lähtökohtiasi moninaisten oppijoiden ohjaajana ja tukea kaikkien oppijoiden oppimista.
Olet tietoinen oppijoiden yksilöllisistä tavoitteista, tuen tarpeista ja taustoista, ja niiden merkityksen oppimisprosessissa. Ymmärrät myös kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opettajan työssä.

Siirry alkuun