Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSSK0103-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.11.2022 - 06.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.01.2023 - 14.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Katja Kokkinen
- Vastuuopettaja
- Katja Kokkinen
- Ryhmät
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
ZJAYSY22STAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
- Opintojakso
- YSSK0103
Oppimateriaalit
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Soveltuvin osin.
Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.
Lönnqvist J, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T. (2011) Psykiatria. 9.uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki.
Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4): 351-79.
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Turussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 9.-10.2.2023 Turun ammattikorkeakoulussa
Opintopistemäärä
5
Sisältö
- Itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja heidän läheistensä kanssa
- Kliinisen ja eettisen päätöksentekokyvyn kehittäminen
- Kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
- Hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja tämän läheisten kanssa, moniammatillista tietoa hyödyntäen
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa sekä kehittää mielenterveys- ja päihdetyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Osaat kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön päätöksentekotaitojasi kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella sekä hallitset asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdetyössä käytettävät tutkimusmenetelmät. Osaat myös suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti, yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa, moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen.