Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja elämänkulku (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN75-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Anu Utter
Arja Pakkala
Kirsti Vänskä
Ritva Ylitervo
Vastuuopettaja
Juha Hautanen
Ryhmät
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YLO20S1
Logistiikka
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YSV21S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Opintojakso
AJ00BN75

Oppimateriaalit

- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus. Saatavana e-kirjana.
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus. Saatavana e-kirjana.

- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). Saatavana e-kirjana.
- Kallio, E. K. 2020. Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. Routledge.
- Hakala, J.T. & Kiviniemi, K. 2018. Vuorovaikutuksen säröjä ja jännitteitä. Aikuiskasvatuksen pedagogiikan haasteiden äärellä. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien 25-vuotis aikuiskoulutuksen juhlajulkaisu. Viitattu 30.3.2021. Https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48383/978-951-39-5376-8.pdf?sequence=1
- Kallio, E. Ajattelun kehitys aikuisuudessa - kohti moninäkökulmaisuutta. Saatavana e-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-5401-73-8.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Avoin: 50

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Virtuaaliosuus

6

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia
- osaat analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuudella on kolme webinaaritapaamista:
- aloituswebinaari to 26.1.2023 klo 15 - 17
- ohjauswebinaari to 23.2.2023 klo 15 - 16
- ohjauswebinaari ti 4.4.2023 klo 15 - 16

Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämä webinaari tallennetaan.

Huom! Suosittelemme aloittamaan opintokokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.

Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.

Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista: tammikuun aloituswebinaari, jossa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Helmi- ja huhtikuun ohjauswebinaareissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä.

Opintopistemäärä

6

Sisältö

Opintojaksolla tutustut sekä ammattipedagogiikan että kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa konteksteissa.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt ammatillista oppimista koskeviin teoreettisiin, eettisiin ja filosofisiin lähtökohtiin. Perehdyt oppimiseen ilmiönä ja tutustut kasvatustieteen ja ammattipedagogiikan perusteisiin ja käsitteisiin. Saat valmiuksia analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamista niiden avulla. Perehdyt myös eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa toimintaympäristöissä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Ymmärrät ammatillista osaamista ja oppimista tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja, asenteita ja omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja kehittää niitä saamasi palautteen perusteella.

Siirry alkuun