Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio liiketoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YLDX1570-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.08.2022 - 06.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
Opettajat
Eero Aarresola
Pasi Lehtola
Vastuuopettaja
Eero Aarresola
Ryhmät
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
ZJAYTM22S1
Avoin amk, Digitaalinen toimitusketju, Verkko
Opintojakso
YLDX1570

Oppimateriaalit

Lindgren, J., Mokka, R., Neuvonen, A. & Toponen, A. 2019. Digitalisaatio - murroksen koko kuva. Helsinki: Tammi
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ilmarinen, V. & Koskela, K. 2015. Digitalisaatio – Yritysjohdon käsikirja. Helsinki: Talentum.

Arviointiasteikko

0-5

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.

Lisätiedot

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle sekä omaan organisaatioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

-

Sisältö

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio ilmiönä
- Digitaalinen murros
- Digitalisaation tuomat mahdollisuudet
- Digitalisaation johtaminen
- Uudet teknologiat

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Digitalisaatio on muuttanut ja tulee muuttamaan meidän kaikkien elämäämme – halusimme sitä tai emme. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää mistä itse ilmiössä on oikeastaan kyse ja toisaalta mistä ei. Jäsentämättömänä ”möhkäleenä” digitalisaatio ja sen vaikutukset saattavat tuntua ehkäpä hieman pelottaviltakin. Tämän opintojakson käytyäsi suhtautumisesi ilmiöön perustuu tunnistettuihin faktoihin ja sitä kautta ymmärrät mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa niin yhteiskunnallisella kuin yritystasolla.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Johtamisosaaminen
Strategiaosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Siirry alkuun