Siirry suoraan sisältöön

Tietojohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BS62-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 13.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.09.2023 - 10.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Tapio Mäkelä
Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja
Tapio Mäkelä
Ryhmät
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
ZJAYSB22S1
Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
ZJAYSV22S1
Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
ZJAYSY22SJ
Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Opintojakso
YS00BS62

Oppimateriaalit

Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021.

Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:33.

Leskelä, R-L., Haavisto,, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
2019:42.

Pikkujämsä, S. (2022) Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen:
vaikuttavuus ja vaikuttavuusperustaisuus. Aluevaltuutettujen webinaari 22.2.2022. Sosiaali- ja aterveysministeriö.

STM (2022) Työkaluja sote-tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen, Infopaketti, Toivo-ohjelma, Sote-uudistus.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S.(2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.) KUVA-mittaristo, Sote-arviointi ja tietopohja. Saatavilla: https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/tietopohja/kuva-mittaristo.

Tilastokeskus (2021) Tiedon laatukriterit ja mittaristo. Tiedon laatukehikko, TiHA TP3.

Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.

Arviointiasteikko

0-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, pienryhmätehtävät 35 h, itsenäinen työskentely 66 h, vertaisarviointi/esitykset 24 h, yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotehtävä opintojakson avautuessa moodlessa
Oppimispäiväkirja
Esitys
Oppimistehtävä

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Webinaarit, verkkoluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Aika ja paikka

18.09.2023-15.12.2023

1. Aloituswebinaari: Tietojohtaminen KE 13.09. klo. 12.00 - 16.00
2. Webinaari: Tiedonhallinnan ekosysteem, vaikuttavuus, johtaminen TI 3.10. klo 12 - 16.00
3. Webinaari: Asiantuntijateemoja TI 24.10. klo 16-19
4. Webinaari: Esityksiä ja pienryhmätyöskentelyä LA 11.11. klo 9-14

Opintopistemäärä

5

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Siirry alkuun