Palveluohjaus (3op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BB72-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.11.2023 - 04.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.02.2024 - 30.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
- Ryhmät
- 
                        SOS22SMSosionomi (AMK)
- 
                        SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Opintojakso
- SZ00BB72
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566 
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1 
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf 
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819 
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Lisätiedot
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävä sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.
                    
Virtuaaliosuus
3
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet 
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
                    
Opintopistemäärä
3
                    
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön  
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
                    
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat   
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä 
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä 
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö  
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
                    
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta. 
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
                    
