Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: MP00BA24-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 19.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Tomi Hiltunen
Ryhmät
MPT24KM
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
ZJAMPT24KM
Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
Opintojakso
MP00BA24

Oppimateriaalit

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailualalla positiiviset näkymät. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023

- PT-toimialabarometri: Matkailu, syksy 2023. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023

Arviointiasteikko

0-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Lisätiedot

Avoin amk 5 sisältyy max-paikkoihin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssilla myöhemmin

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.

Aika ja paikka

?

Opintopistemäärä

10

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Siirry alkuun