Siirry suoraan sisältöön

Video pedagogisena työkaluna (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BP46-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

16.01.2025 - 20.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Mika Loponen
  • Henna Pernu

Ryhmät

  • YTB23S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTG23S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YSV23S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YMJ23S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • AJA24SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YHP23S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
  • YLO23S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTV23S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTM23S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTO20S1
    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YTB22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
  • YTK22S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTG22S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YMB23S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YTV21S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YMJ24S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YMV24S1
    Verkostojohtaminen, marata, YAMK
  • YTK21S1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YLO24S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YTG21S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YMB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
  • YSV24S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YMV23S1
    Verkostojohtaminen, marata, YAMK
  • AJA24SJC
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YHV23S1
    Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
  • YSB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • YLO21S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTB24S1
    Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
  • YTY23K1
    Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YTV24S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YTM24S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YKM23S1
    Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
  • YTO24S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YTG24S1
    Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • YTV22S1
    Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YLO22S1
    Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YTK20S1
    Kestävä energia (YAMK)
  • YTH23K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • ZJA25KA
    Avoin AMK, AOKK
  • YTR21S1
    Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • AJA23SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSY23KT
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • AJA23SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • AJA23SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • YLO20S1
    Logistiikka
  • YTH20S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YHV24S1
    Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
  • YKM24S1
    Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
  • YHP24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
  • YHO24S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YTH21S1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSB20S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YTV20S1
    Verkostojohtaminen, teknologia
  • YTG20S1
    Robotiikka YAMK
  • YTH22K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)
  • YTK24K1
    Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
  • YTO23S1
    Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
  • YHO23S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YKM21S1
    Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
  • YTY24K1
    Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YTH24K1
    Elinkaaren hallinta (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Verkko-opetuksen lisääntyessä erilaiset menetelmät ja välineet tulevat monipuolistumaan entisestään. Video on erittäin monipuolinen pedagoginen työkalu ja sitä voi hyödyntää monessa eri oppimisprosessin kohdassa. Videopedagogista osaamista tullaan tarvitsemaan enenevissä määrin.

Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista sekä kehittämis-, ja reflektio-osaamista.

Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.  Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen. 

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella. 

Opintojakson osaamistavoite

Tällä opintojaksolla opit hahmottamaan, kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Osaat ottaa valinnoissasi tekijänoikeudet huomioon.

Sisältö

Tämä opintojakso muodostuu 3 moduulista.

Moduulissa 1 tutustut yleisesti videon pedagogisiin mahdollisuuuksiin.

Moduulissa 2 käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin.

Moduulissa 3 opit ottamaan videon osaksi tehtävänantoa.

Oppimateriaalit

- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h

Sisällön jaksotus

Huom! Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 21.-31.10.2024. YAMK-opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 18.11.2024-9.1.2025.

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
Aloituswebinaari: to 16.1.2025 klo 14
Ohjausklinikka 1: to 30.1.2025 klo 14
Ohjausklinikka 2: ke 5.2.2025 klo 14
Ohjausklinikka 3: ke 19.2.2025 klo 14
Loppugaala: ti 18.3.2025 klo 13

Moduulit:
Osio 1: Video pedagogisena työkaluna (16.1.-29.1.2025)
Osio 2: Video opettajan tuottamana oppimateriaalina (30.1.-18.2.2025)
Osio 3: Video osana tehtävänantoa (19.2.-18.3.2025)
Itsearviointi: 19.-20.3.2025

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin: 15

Huom! Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 21.-31.10.2024. YAMK-opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 18.11.2024-9.1.2025.

Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia tapoja käyttää videota oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, käsikirjoittaa ja toteuttaa pedagogisia videoita opetustyössäsi.

Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi tehtävänantoa eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella. Kykenet hyödyntämään erilaisia videopedagogisia näkökulmia suunnitellessasi uusia oppimistehtäviä.

Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.

Esitietovaatimukset

Verkko-opiskelun perustaidot

Lisätiedot

Kohderyhmänä ovat videoiden pedagogisesta hyödyntämisestä ja tuotantoprosessista kiinnostuneet opetus- tai ohjaustehtävissä toimivat, opettajankoulutuksessa opiskelevat, tai alalle aikovat henkilöt. Opinnot soveltuvat myös oppilaitosten hallinto- ja tukipalveluhenkilöstölle. Opintojen antia voidaan soveltaa erilaisiin työelämän toimintaympäristöihin ja oppimisprosesseihin.