Dialoginen yhteistyösuhde (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BY72-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2024 - 08.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Katja Kokkinen
- Vastuuopettaja
- Katja Kokkinen
- Ryhmät
-
ZJAYSI24S1Avoin AMK, sote,YAMK-väylät,Kliininen asiantuntija (MTP)
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opintojakso
- YS00BY72
Oppimateriaalit
Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Part II: Foundations for Collaborative Working: Therapeutic Alliance. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 71-90). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
Barker, P. 2001. The Tidal Model: developing an empowering, person-centred approach to recovery within psychiatric and mental health nursing. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001 Jun;8(3):233-40. doi: 10.1046/j.1365-2850.2001.00391.x. PMID: 11882132.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä tai tenttimateriaali annetaan intensiivipäivillä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Porissa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 18.-19.11.2024 Porin ammattikorkeakoulussa (SAMK)
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.
Sisältö
- Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
- Avoimen dialogin toimintamalli
- Terapeuttinen yhteistyösuhde
- Kehollisuus
- Henkisyys
- Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat.
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista käsin.
-osaa arvioida ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa.
-osaa tarkastella kriittisesti sekä kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmista.