Skip to main content

Dialoginen yhteistyösuhde (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BY72-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2024 - 08.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
ZJAYSI24S1
Avoin AMK, sote,YAMK-väylät,Kliininen asiantuntija (MTP)
YSI24S1
Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opintojakso
YS00BY72

Oppimateriaalit

Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Part II: Foundations for Collaborative Working: Therapeutic Alliance. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 71-90). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2

Barker, P. 2001. The Tidal Model: developing an empowering, person-centred approach to recovery within psychiatric and mental health nursing. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001 Jun;8(3):233-40. doi: 10.1046/j.1365-2850.2001.00391.x. PMID: 11882132.

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.

Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.

Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä tai tenttimateriaali annetaan intensiivipäivillä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Porissa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti

Aika ja paikka

Intensiivipäivät 18.-19.11.2024 Porin ammattikorkeakoulussa (SAMK)

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.

Sisältö

- Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
- Avoimen dialogin toimintamalli
- Terapeuttinen yhteistyösuhde
- Kehollisuus
- Henkisyys
- Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat.
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista käsin.
-osaa arvioida ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa.
-osaa tarkastella kriittisesti sekä kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmista.

Go back to top of page