Skip to main content

Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSEA0200-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Pauliina Soanvaara

Vastuuopettaja

Pauliina Soanvaara

Ryhmät

  • YSC25KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSC25K1
    Avoin AMK, sote, YAMK- Väylät,Terveyden edistäminen

Tavoitteet

Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen,yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.

Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehittät kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä tukee kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa)

Oppimistulokset:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle.Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääkseen terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.

Sisältö

Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelma
Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Kestävä kehitys

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu täysin verkossa.

Webinaarit:
1.webinaari to 13.2.2025 klo 12.30-15.40
2.webinaari to 13.3.2025 klo 12.30-15.30
3.webinaari to 10.4.2025 klo 12.30-15.30
4.webinaari to 8.5.2025 klo 12.30-15.30

Moodle-työtila aukeaa 27.1.2025.

Oppimateriaalit

Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)

IUHPE Health Promotion Accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system

Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.

Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414

Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296

Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/

Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance note. 1st edition.
https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf

Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572

Verkostojohtamisen opas. 2019. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.

Kangasniemi, M., Halminen, O., Hult, M., Kallio, H., Linna, M. & Suominen, S. 2021. Kohdennettu ja ennakoitu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen: vaikutusten ja kustannusten arviointityökalut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:54. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-421-7

PODCASTIT JA VIDEOT:
Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alussa.

VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen

Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA). 2021. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi

WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1

EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/

UN Sustainable Development Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/

Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä. Opiskelu koostuu itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoomissa).

Opintojaksolla käytetään menetelmänä käänteisen oppimisen menetelmää, Flipped learningia, jolloin opintojakson kunkin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävät) tehdään aina ennen webinaareja. Opintojaksolla on osana itsenäistä opiskelua nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa on mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä. Webinaareissa painottuvat yhdessä oppiminen ja vertaistuen merkitys mm. pienryhmätehtävien yhteydessä.

Itsenäiseen opiskeluun sisältyy oppimistehtävinä:
-reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE:n Health Promotion Practitioner -akkreditointikriteerit)
-kirjallinen oppimistehtävä koskien valitsemasi alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia sisältäen kestävän kehityksen näkökulman
-kirjallinen oppimistehtävä pienryhmätyönä koskien terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyötä
-terveyden edistämisen asiantuntijan blogiteksti
-koko opintojakson ajan kirjoitettava reflektiivinen oppimispäiväkirja Moodle-oppimisalustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta. Opintojaksolla hyödynnetään WHO:n ja WHO:n Euroopan alueen englanninkielistä videoluentomateriaalia sekä WHO:n ja UN:n verkkosivustojen materiaalia.
Osaamisen itsearviointi tehdään IUHPE (International Union for Health Promotion and Education) -organisaation Health Promotion Practitioner -akkreditoinnin arviointiaineistoon pohjautuen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 tuntia

Itsenäinen työskentely:
Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla 6 tuntia
Muut oppimistehtävät 54 tuntia
Muu itsenäinen työskentely sisältäen reflektiivisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisen 57 tuntia

Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia

Sisällön jaksotus

Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työn ohella.
M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen oppimisessa.

Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson arviointikriteerien mukaiseen hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suoritus.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytyssä suorituksessa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan kansainvälisen arviointimittarin mukaisesti sekä tuo esille omia kehittämiskohteitaan terveyden edistämisen osaamisessa. Opiskelija osoittaa opintojakson aikana kykyä yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Hän arvioi tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden edistämisen toimintaan ja sen johtamiseen. Opiskelija tietää millaisia verkostoja ja sidosryhmiä terveyttä edistävään toimintaan liittyy hän omalla toimialueellaan. Hän ottaa haltuun erilaisia verkostoja ja sidosryhmiä osallistavia ja yhteistyötä aktivoivia työmenetelmiä, joiden avulla hän voi edistää terveyden edistämisen strategian toteutumista ja kehittää tutkittuun tietoon perstuvaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittuun tietoon perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessään ja johtaessaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa julkisissa, yksityisissä tai kolmannen sektorin organisaatioissa.