Asiakaslähtöisyys kehittämisessä (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL08-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 13.04.2026 - 07.06.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Marika Puttonen
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
- 
                        ZJAYJS24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
- 
                        YSB25S1AVOProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- 
                        YJS25SMJohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
- 
                        YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- 
                        YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
- 
                        ZJAYSB25SMAvoin AMK, sote, YAMK- Väylät, Projektijohtaminen
- 
                        YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
- Opintojakso
- YZ00CL08
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Virtuaaliosuus
5
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
-	Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa. 
-	Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään. 
-	Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. 
-	Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa. 
-	Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
-	Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa. 
-	Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
-	Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin. 
-	Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. 
-	Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-	Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa. 
-	Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
-	Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin. 
-	Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin. 
-	Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä
                    
Aika ja paikka
Kaikki tapaamiset toteutuvat etätapaamisina Zoomissa.
20.1. Opintojaksoinfo
5.2. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä
19.2. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
5.3. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
19.3. Asiakaskokemus ja sen johtaminen
1.4. Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa
16.4. Opintojakson päätös, reflektio
                    
Opintopistemäärä
5
                    
Sisältö
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi. 
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset:
 - Eettisyys
 - Oppimaan oppiminen
 - Ennakoiva kehittäminen
                    
