Havainnointi toiminnan ja osallistumisen arvioinnissa (5op)
Toteutuksen tunnus: ST00CK16-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 21.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 26.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Jaana Ritsilä
- Miia Riihimäki
- Vastuuopettaja
- Jaana Ritsilä
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Size: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- ST00CK16
Oppimateriaalit
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Tentti
Testi
Oppimistehtävät
Simulaatioharjoitukset kontaktipäivissä
Virtuaaliosuus
2
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka jakaantuu seuraavasti:
3op oppimista edistävät tehtävät ja tentit.
2op opintojakson lähitunnit / webinaarit sekä niihin liittyvät tehtävät.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat nimetä, tunnistaa ja kuvata havainnointiin perustuvia, tarkoituksen mukaisia menetelmiä asiakkaan toiminnallisuuden arvioimiseksi. Tunnistat arviointimenetelmän luotettavuuden ja käytettävyyden piirteitä ja yhdistät nämä menetelmien valinnan perusteluihin. Tunnistat ja osaat kuvata asiakkaan toiminnallisuuden yksilöllisiä ja muita tilannetekijöitä osana arviointia. Osaat havainnoida ja kuvata toiminnan laatua. Osaat kertoa arvioinnin tuloksista sekä kirjallisesti että suullisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Oppimistilanteet toteutuvat kontaktitunteina ja/tai webinaareina.
Opintojaksolla harjoittelet asiakkaan toiminnan ja osallistumisen havainnointia kontaktituntien ja oppimistehtävien avulla.
Osoitat osaamisesi tenteissä ja oppimistehtävissä sekä kontaktituntien aikana simulaatioharjoituksissa.
Opintopistemäärä
5
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on asiakas- ja toimintakeskeinen toiminnan havainnointi, näyttöön perustuvat toiminnallisuuden arviointimenetelmät, tarkoituksen mukaisen arviointimenetelmän valinta, arvioinnin tulosten tarkastelu, arvioinnin kirjaaminen ja raportointi.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on perehtyä luotettavien, toimintaperustaisten menetelmien valintaan ja käyttöön ihmisen toiminnan ja osallistumisen arvioimiseksi ja asiakaslähtöisten tavoitteiden asettamiseksi.
Opintojakson osaamiset:
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Osallisuutta edistävä toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat valita ja käyttää havainnointiin perustuvia, tarkoituksen mukaisia menetelmiä asiakkaan toiminnallisuuden arvioimiseksi. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat erotella asiakkaan toiminnallisuuden yksilöllisiä ja muita tilannetekijöitä sekä huomioida niitä osana arviointia. Osaat havainnoida ja kuvata toiminnan laatua. Osaat raportoida arvioinnin tuloksista sekä kirjallisesti että suullisesti.