Esihenkilötyö palveluyrityksessä (10op)
Toteutuksen tunnus: HL00CL22-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Opettajat
- Janne Ruohonen
- Kimmo Aho
- Juuso Hassi
- Ryhmät
-
MPT24S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opintojakso
- HL00CL22
Oppimateriaalit
Viitala, R. & Jylhä, E. 2019. Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita. Myös E-kirja.
Kim, W. C., Mauborgne, R., Tillman, M. & Susitaival, S. (2015). Sinisen meren strategia (Laajennettu p.). Talentum.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä. Helsinki: Edita. Myös E-kirja.
Kalliomaa, S. & Kettunen, S. 2010. Luottamus esimiestyössä. Juva: WSOYPro.
Tomperi S. 2018. Taloushallinto: Toiminnan kannattavuus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Malmi T. 2006. Balanced Scorecard - rakenna ja sovella tehokkaasti. Helsinki: Talentum Oy.
Muu kurssilla osoitettu ja jaettu materiaali.
Arviointiasteikko
0-5
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätiedot
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käy vierailijoita työelämästä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 40 h, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät 150 h, ryhmätyö 80 h. Yhteensä 270 h.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua opintojakson alkamisajankohdasta. Jos opiskelija ei ole tehnyt opettajan ilmoittamia tehtäviä, hänet poistetaan opintojaksolta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä, mutta soveltaminen jää puutteelliseksi.
Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa ja soveltavansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä sekä osoittaa jossain määrin kriittistä ja analyyttistä otetta niiden arvioinnin suhteen.
Kiitettävä 4: Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.
Sisällön jaksotus
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät, parityö
Aika ja paikka
Kontaktiopetus
Opintopistemäärä
10
Sisältö
Henkilöstöjohtamisen prosessit
Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset (TES) Mara-alalla
Työvuorosuunnittelu MaraPlan Pro ohjelmalla
Budjetointi
Kannattavuuslaskenta ja –seuranta
Hinnoittelu
Arvonlisäverotus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia esihenkilötyöhön liittyvien prosessien hallitsemiseen ja kehittämiseen. Tarkoituksena on myös kannattavan palveluliiketoiminnan edellytysten ymmärtäminen.
Osaamiset
Palveluliiketoiminta
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Opintojakson tavoite
Sinä ymmärrät esihenkilöroolille asetetut vaatimukset palveluliiketoiminnan vastuullisessa ja tuloksellisessa johtamisessa. Tunnet henkilöstöjohtamisen prosesseja. Hallitset alan keskeisen työlainsäädännön ja osaat tehdä työvuorosuunnittelua.
Sinä ymmärrät kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Tutustut katetuottoajattelun periaatteisiin, osaat hinnoitella ja laatia kannattavuuslaskelmia sekä hyödyntää niitä esihenkilötyön tukena.