Esihenkilötyö palveluyrityksessä (10op)
Toteutuksen tunnus: HL00CL22-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
 - 12.01.2026 - 20.05.2026
 - Toteutus ei ole vielä alkanut.
 
- Opintopistemäärä
 - 10 op
 
- Lähiosuus
 - 10 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Liiketoimintayksikkö
 
- Toimipiste
 - Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 40
 
- Koulutus
 - Palveluliiketoiminta (AMK)
 
- Opettajat
 - Janne Ruohonen
 - Kimmo Aho
 - Juuso Hassi
 
- Ryhmät
 - 
                        MPT24S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
 
- Opintojakso
 - HL00CL22
 
Oppimateriaalit
Viitala, R. & Jylhä, E. 2019. Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita. Myös E-kirja.
Kim, W. C., Mauborgne, R., Tillman, M. & Susitaival, S. (2015). Sinisen meren strategia (Laajennettu p.). Talentum.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä. Helsinki: Edita. Myös E-kirja.
Kalliomaa, S. & Kettunen, S. 2010. Luottamus esimiestyössä. Juva: WSOYPro.
Tomperi S. 2018. Taloushallinto: Toiminnan kannattavuus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Malmi T. 2006. Balanced Scorecard - rakenna ja sovella tehokkaasti. Helsinki: Talentum Oy.
Muu kurssilla osoitettu ja jaettu materiaali.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Kansainvälisyys
-
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Lisätiedot
-
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käy vierailijoita työelämästä
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 40 h, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät 150 h, ryhmätyö 80 h. Yhteensä 270 h.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua opintojakson alkamisajankohdasta. Jos opiskelija ei ole tehnyt opettajan ilmoittamia tehtäviä, hänet poistetaan opintojaksolta.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä, mutta soveltaminen jää puutteelliseksi. 
 
Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa ja soveltavansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä sekä osoittaa jossain määrin kriittistä ja analyyttistä otetta niiden arvioinnin suhteen. 
 
Kiitettävä 4: Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.
                    
Sisällön jaksotus
-
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät, parityö
                    
Aika ja paikka
Kontaktiopetus
                    
Opintopistemäärä
10
                    
Sisältö
Henkilöstöjohtamisen prosessit 
Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset (TES) Mara-alalla 
Työvuorosuunnittelu MaraPlan Pro ohjelmalla 
Budjetointi 
Kannattavuuslaskenta ja –seuranta 
Hinnoittelu 
Arvonlisäverotus
                    
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus 
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia esihenkilötyöhön liittyvien prosessien hallitsemiseen ja kehittämiseen. Tarkoituksena on myös kannattavan palveluliiketoiminnan edellytysten ymmärtäminen.  
Osaamiset
Palveluliiketoiminta 
Työelämässä toimiminen 
Kestävä kehitys 
Oppimaan oppiminen 
Eettisyys 
Ennakoiva kehittäminen 
Opintojakson tavoite 
Sinä ymmärrät esihenkilöroolille asetetut vaatimukset palveluliiketoiminnan vastuullisessa ja tuloksellisessa johtamisessa. Tunnet henkilöstöjohtamisen prosesseja. Hallitset alan keskeisen työlainsäädännön ja osaat tehdä työvuorosuunnittelua.  
Sinä ymmärrät kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Tutustut katetuottoajattelun periaatteisiin, osaat hinnoitella ja laatia kannattavuuslaskelmia sekä hyödyntää niitä esihenkilötyön tukena.