Toimintakyky ja osallisuus (3op)
Toteutuksen tunnus: SZXX1520-0K0T6
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Pirkko Ratinen
- Mari Kantanen
- Teija Häyrynen
- Leena Suonpää-Lehtonen
- Ryhmät
- 
                        VAm20K1Sosiaali- ja terveysalan tiimioppiminen,kevät 2020, päiväopetus
- Opintojakso
- SZXX1520
Oppimateriaalit
ICF-viitekehys, www.thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus  Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto, www.toimia.fi  Avoin innovaatioyhteisö,www.innokyla.fi/ICF  http://www.jelli.fi/osallisuus/osallisuus/  THL:n apuvälinesivusto, www.thl.fi/fi/web/toimintakyky/apuvalineet 
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksytty yksilö-/ryhmätehtävä
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Dialogitreenit, työpajat ja oppimistehtävät. Yhteensä 81 tuntia. • Monimuoto-opiskelu: Virtuaaliluennot, itsenäinen tehtävät, työpajatyöskentely 2 x 4 h. Yhteensä 81 tuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty (S)
 Opiskelija
 - Osaa soveltaa ICF- viitekehystä eri ikäisillä asiakkailla yksilön ja ympäristön näkökulmasta.
 - Osaa hyödyntää toimintakyvyn ja osallisuuden arvioinnissa ja seurannassa luotettavia menetelmiä.
 - Osaa kuvata toimintakykyä tukevien apuvälineiden hankintaprosessin.
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opintopistemäärä
3
                    
Sisältö
-ICF viitekehys asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työn jäsentäjänä: yhteinen kieli ja käsitteet, toimintakyvyn ja osallisuuden arviointi, kuvaus ja edistäminen (mitattu ja koettu toimintakyky.
 -Asiakkaan toiminnan, toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen elämänkulun eri vaiheissa.
 -Toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja turvallisuutta edistävät apuvälineet (mm. liikkumisen ja kommunikaation apuvälineet sekä pienapuvälineet.
 -Apuvälinepalveluprosessi
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
 -Ymmärtää ICF- viitekehyksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaajana sekä arvioinnin ja seurannan välineenä. 
 -Tunnistaa asiakkaan toiminnan edellytykset yksilön ja ympäristön vuorovaikutteisellisena suhteena elämänkulun eri vaiheissa.
 -Tuntee asiakkaiden toimintakyvyn ja osallisuuden edistämisen perusteita ja välineitä (mm. apuvälineet, teknologiset ratkaisut).
                    
