Skip to main content

Ristiinopiskelu: Ruotsin sanasto (5sp)

Kod: C-10088-FH00CT90-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid
11.11.2024 - 19.11.2024
Registrering för implementering har avslutats.
Tajmning
20.11.2024 - 31.12.2024
Implementeringen har avslutats.
Antal studiepoäng
5 sp
Högskola
Itä-Suomen yliopisto
Undervisningsspråk
svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 10

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kirjallisuutta opettajan ohjeiden mukaan sekä opintojaksolla jaettava opetusmateriaali. Esimerkiksi Edlund, L. & Hene, B. (1992) Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum. Lund: Studentlitteratur. Sjöström, S. (2007) Semantisk förändring: hur ord får nya betydelser. Lund: Studentlitteratur. af Hällström-Reijonen, C. (2010) Ett sekel av kamp mot finlandismer. Tre försök att mäta språkvårdens effekter (pdf). (Lehdessä Maal og Minne, Hefte 2, 2010. S. 102-133). https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/66650/finlandismer.pdf?sequence=1%29%3C/p Vogel, A. (2014) Laddade ord: Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan (pdf). (Lehdessä Språk & Stil, 2014, ss. 72-100). Anna Vogel. Språk & stil NF 24, 2014 (diva-portal.org) Hallström, A. & Östberg, U. (2003) De rätta orden - Svenska betydelsefält. Lund: Studentlitteratur. Hallström, A. & Östberg, U. (2001) Svår grammatik och ordbildning i svenska som främmande språk. Lund: Studentlitteratur. Hallström, A. & Östberg, U. (1999, 2:a uppl.) Svår svenska, Idiom och slang i urval. Lund: Studentlitteratur. Hallström, A. & Östberg, U. (2005) Klara ordtest i svenska som främmande språk. Lund: Studentlitteratur. Kirjallinen tentti: Edlund, L. & Hene, B. (1992) Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum. Lund: Studentlitteratur. Sjöström, S. (2007) Semantisk förändring: hur ord får nya betydelser. Lund: Studentlitteratur. af Hällström-Reijonen, C. (2010) Ett sekel av kamp mot finlandismer. Tre försök att mäta språkvårdens effekter (pdf). (Lehdessä Maal og Minne, Hefte 2, 2010. S. 102-133). Vogel, A. (2014) Laddade ord: Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan (pdf). (Lehdessä Språk & Stil, 2014, ss. 72-100).

Vitsordsskala

Five step scale

Förkunskapskrav

Perusopinnot pääosin.

Innehåll

Kurssilla opiskelija syventää aiempaa tietoaan ruotsin sanastosta ja sen erilaisista piirteistä.

Lärandemål

Osaamistavoitteet: Opiskelija syventää tietämystään ruotsin sanastosta, sen eri kerrostumista, muutoksista ja uussanoista. Opiskelija syventää myös tietämystään fraseologiasta ja puheenparsista, sanojen tyyliarvosta sekä alueellisesta vaihtelusta (erityisesti suomenruotsi ja ruotsinruotsi). Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - tunnistaa erilaiset sanatyypit ruotsin sanastossa (kotoperäiset sanat, vanhat lainat, uudet lainat) - ymmärtää sanaston uudistumisen syyt ja sanaston muutokseen vaikuttavat tekijät - osaa analysoida sanoja semanttisesti, ts. hallitsee leksikaalista semantiikkaa - tunnistaa paremmin sanojen tyyliarvon - hallitsee idiomeja, fraseologiaa ja sanontoja aiempaa paremmin - tunnistaa suomenruotsin sanaston erityispiirteet ja ymmärtää niiden syyt. Opintojakso kehittää mm. seuraavia työelämätaitoja: - Kielitaitoa, varsinkin sanastoa.

Genomförandemetoder

Suoritustavat: Suoritustapa 1. Harjoituksia (n. 24 t.), joihin aktiivinen osallistuminen (läsnäolo 80 %). Harjoitustöitä ja itsenäistä opiskelua (n. 111 t.). Tehtäviä ja tentti. Loppuarviointi opettajan ohjeiden mukaan. Suoritustapa 2. Sähköinen tentti. Opiskelija ottaa yhteyttä opettajaan, mikäli haluaa tenttiä kurssin (mm. tenttimateriaalin saantia varten). Arvosteluperusteet: Suoritustapa 1: Loppuarviointi opettajan ohjeiden mukaan. Suoritustapa 2: Sähköinen tentti.

Go back to top of page