POISTETTU Venäjän media ja mediavenäjä (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10088-FH00CT95-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.04.2024 - 12.04.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.09.2024 - 18.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 3
- Opintojakso
- C-10088-FH00CT95
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
2131500/2131550 Venäjän kielen aineopinnot ilman 2131503 Proseminaaria (venäjän kieli)/2131523 Kandidaattiseminaaria ja 2131504 Kandidaatintutkielmaa (venäjän kieli). 3 opintopisteen osion vaihtoehtoinen suoritustapa (eli ei-kontaktikurssina) on mahdollinen vain aineopinnot kokonaisuudessaan suorittaneille opiskelijoille.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään nyky-Venäjän joukkotiedotusvälineiden (lehdistön, TV:n, radion ja Internetin) käyttämään kieleen ja sen kieliopillisiin, tyylillisiin ja sanastollisiin erityispiirteisiin. Tutustutaan tekstin- ja diskurssintutkimuksen peruskäsitteisiin, lähestymistapoihin ja keskeisiin suuntauksiin.
Tavoitteet
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija • ymmärtää median ja diskurssintutkimuksen tutkimuskohteet • on saanut yleiskuvan nyky-Venäjän joukkoviestimien kentästä • osaa analysoida Venäjän median tuotoksia käyttämällä diskurssianalyyttisiä menetelmiä
Suoritustavat
Suoritustavat: 14 t luentoja ja kotitehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 121 t. Kurssin aikana opiskelijat toteuttavat pienimuotoisen venäläistä mediaa käsittelevän tutkimuksen, josta pitävät esitelmän sekä kirjoittavat kuvauksen toteuttamastaan tutkimusprosessista. Vaihtoehtoinen suoritustapa: 131 t itsenäistä työskentelyä, jolloin opiskelija toteuttaa tutkimuksen ja kirjaa tutkimusprosessin itsenäisesti opettajan ohjaamana (4 t.) Kirjallisuus: Jazyk sredstv massovoj informacii. Pod red. M.N. Volodinoj (2008, 6–47, 183–237, 329–443, 479–556) tai Jazyk i diskurs sredstv massovoj informacii v XXI veke. Pod red. M.N. Volodinoj (2011, 1–234) tai Jazyk sovremennoj publicistiki. Sost. G.Ja. Solganik (2007, 232 s); A. Jokinen, K. Juhila, E. Suoninen ”Diskurssianalyysi” (2016); Vartanova E. & Vyrkovsky A. & Makeenko M. & Smirnov S., (2016) “The Russian Media Industry in Ten Years: Industrial Forecasts”, Westminster Papers in Communication and Culture 11(1). p.65-84. Mediatekst v sociokul'turnom prostranstve. Teorija i praktikum. Learning by Doing 5. Working Papers from the Russian Department (2006, 1–29) tai Internet-kommunikacija kak novaja rečevaja formacija (2012, 1–202, 255–270). Arvosteluperusteet: Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja pienimuotoinen projekti (esitelmä ja kirjallinen raportti) tai esseet / oppimistehtävät.