Siirry suoraan sisältöön

POISTETTU Venäjän media ja mediavenäjä (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10088-FH00CT95-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.04.2024 - 12.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.09.2024 - 18.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 3
Opintojakso
C-10088-FH00CT95

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

2131500/2131550 Venäjän kielen aineopinnot ilman 2131503 Proseminaaria (venäjän kieli)/2131523 Kandidaattiseminaaria ja 2131504 Kandidaatintutkielmaa (venäjän kieli). 3 opintopisteen osion vaihtoehtoinen suoritustapa (eli ei-kontaktikurssina) on mahdollinen vain aineopinnot kokonaisuudessaan suorittaneille opiskelijoille.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään nyky-Venäjän joukkotiedotusvälineiden (lehdistön, TV:n, radion ja Internetin) käyttämään kieleen ja sen kieliopillisiin, tyylillisiin ja sanastollisiin erityispiirteisiin. Tutustutaan tekstin- ja diskurssintutkimuksen peruskäsitteisiin, lähestymistapoihin ja keskeisiin suuntauksiin.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija • ymmärtää median ja diskurssintutkimuksen tutkimuskohteet • on saanut yleiskuvan nyky-Venäjän joukkoviestimien kentästä • osaa analysoida Venäjän median tuotoksia käyttämällä diskurssianalyyttisiä menetelmiä

Suoritustavat

Suoritustavat: 14 t luentoja ja kotitehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 121 t. Kurssin aikana opiskelijat toteuttavat pienimuotoisen venäläistä mediaa käsittelevän tutkimuksen, josta pitävät esitelmän sekä kirjoittavat kuvauksen toteuttamastaan tutkimusprosessista. Vaihtoehtoinen suoritustapa: 131 t itsenäistä työskentelyä, jolloin opiskelija toteuttaa tutkimuksen ja kirjaa tutkimusprosessin itsenäisesti opettajan ohjaamana (4 t.) Kirjallisuus: Jazyk sredstv massovoj informacii. Pod red. M.N. Volodinoj (2008, 6–47, 183–237, 329–443, 479–556) tai Jazyk i diskurs sredstv massovoj informacii v XXI veke. Pod red. M.N. Volodinoj (2011, 1–234) tai Jazyk sovremennoj publicistiki. Sost. G.Ja. Solganik (2007, 232 s); A. Jokinen, K. Juhila, E. Suoninen ”Diskurssianalyysi” (2016); Vartanova E. & Vyrkovsky A. & Makeenko M. & Smirnov S., (2016) “The Russian Media Industry in Ten Years: Industrial Forecasts”, Westminster Papers in Communication and Culture 11(1). p.65-84. Mediatekst v sociokul'turnom prostranstve. Teorija i praktikum. Learning by Doing 5. Working Papers from the Russian Department (2006, 1–29) tai Internet-kommunikacija kak novaja rečevaja formacija (2012, 1–202, 255–270). Arvosteluperusteet: Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja pienimuotoinen projekti (esitelmä ja kirjallinen raportti) tai esseet / oppimistehtävät.

Siirry alkuun