Skip to main content

Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla, Suoritustapa 2 (verkkokurssi) (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10088-FK00EH73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.08.2025 - 04.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
11.02.2026 - 17.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-10088-FK00EH73

Oppimateriaalit

- Opettajan jakamat sähköisesti saatavilla olevat artikkelit (noin 100 sivua). - Mälkki, K. & Mansikka-aho, A. (2020) Kasvatustieteen Taskutuutori: Raketti ajattelun avaruuteen! Tampereen yliopisto, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1438-5 - Toissa.fi, vipunen.fi, www.aarresaari.net/valmistuneet-tyoelamassa/, kudin.fi, UEF Valmistuneiden sijoittuminen työelämään

Arviointiasteikko

0-5

Sisältö

Kasvatusalan generalistien ydinkompetenssit ja -kvalifikaatiot. Asiantuntijuuden, ammatillisen toimijuuden ja ammatillisen identiteetin perusteet. Korkeakoulutuksen merkitys työelämässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta. Kasvatusalan eri toimintakontekstit. Kasvatus- ja koulutusalan työelämä ja -tehtävät. Generalistikoulutus ja työmarkkinat.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - tunnistaa ammatillisen osaamisen kehittymisen lähtökohtia - tunnistaa asiantuntijuuteen kasvamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia viitekehyksiä - tunnistaa kasvatus- ja koulutusalan erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, käytännön työkenttiä ja asiantuntijatehtäviä - on tutustunut kasvatustieteilijän erilaisiin tehtäviin - on aloittanut omien ammatillisten vaihtoehtojensa pohdinnan Geneeriset taidot: kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen

Suoritustavat

Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella. Opiskelija valitsee joko suoritustavan 1 tai suoritustavan 2. Luennot (suoritustapa 1) pidetään Joensuun kampuksella. Verkkototeutuksella (suoritustapa 2) opiskeleville on saatavilla verkkotallenteet luennoista. Ryhmätehtävä: kasvatustieteilijöiden uratarinoihin tutustuminen. Paritehtävä: työseuranta opiskelijoiden itse valitsemassa paikassa.

Suoritustavat

Suoritustavat: Suoritustapa 1 (lähiopetus): Luennot 12 t; pienryhmäharjoitukset 4 t; luentoihin ja oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät 25 t; pari- tai ryhmätehtävä 10 t; itsenäinen työskentely 84 t. Suoritustapa 2 (itsenäinen opiskelu): Luentotallenteisiin ja oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät 37 t; pienryhmäharjoituksia korvaavat verkkotehtävät 4 t; pari- tai ryhmätehtävä 10 t; itsenäinen työskentely 84 t. Arviointiperusteet: Suoritustapa 1: Luentoihin ja oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät: 0–5; pari- tai ryhmä sekä aktiivinen osallistuminen pienryhmäharjoituksiin: hyväksytty - hylätty. Suoritustapa 2: luentotallenteisiin ja oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät: 0-5; pienryhmäharjoituksia korvaavat verkkotehtävät sekä pari- tai ryhmätehtävä: hyväksytty - hylätty.

Go back to top of page