Tutkimus- ja kehittämistyön lähtökohdat (5op)
Opintojakson tunnus: MZRD1000
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija
 •ymmärtää opinnäytetyön yhtenä tutkimus- ja kehittämistoiminnan työtapana.
 •ymmärtää ilmiöön perehtymisen merkityksen kehittämistyön lähtökohtana.
 •tuntee palvelualoja koskevat keskeiset tiedonlähteet.
 •Hallitsee aiheen mukaisen tiedonhaun.
 •Osaa tulkita, analysoida ja jäsentää palvelualoja koskevaa aineistoa.
 •Ymmärtää lähdekritiikin merkityksen ja tiedon eettisen käytön
 •Tietää T&K&I työn periaatteet
                    
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämisprosessin perusteet
 •Palvelualojen keskeiset tiedonlähteet
 •Yleisimmät hakulogiikat
 •Tutkimukseen liittyvän informaatioympäristön hahmottaminen
 •Tiedon eettinen käyttö ja lähdekritiikki
 Opiskelija
 •osallistuu tutkimusaineiston keräämiseen ohjatusti
 •osallistuu tutkimusaineiston analysointiin ohjatusti
 •laatii työelämälähtöisen raportin
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (Välttävä) –2 (Tyydyttävä) 
 -Opiskelija tunnistaa tutkimus-ja kehittämisprosessiin kuuluvia elementtejä.
 -Opiskelija tuntee joitakin palvelualojen keskeisiä tiedonlähteitä
 -Opiskelija käyttää vain sähköisiä yleishakukonelähteitä  tai opettajan jakamaa materiaalia.
 -Opiskelija raportoi puutteellisesti. Jäsentely ontuu. Havainnollistaminen on puutteellista.
 -Opiskelija ei pysy vaaditussa aikataulussa.
 	
 3 (Hyvä)- 4 (kiitettävä)
 -Opiskelija ymmärtää tutkimus- ja kehittämisprosessin työtapana.
 -Opiskelija ymmärtää palvelualoja koskevan aineiston tulkinnan ja analysoinnin merkityksen.
 -Opiskelija ymmärtää lähdekritiikin merkityksen ja tiedon eettisen käytön.
 -Opiskelija tuottaa ulkoasultaan moitteettoman, selkeän ja ymmärrettävän raportin.
 -Opiskelija pysyy aikataulussa, mutta kiire näkyy viimeistelyssä.
 
 5 (Erinomainen)
 -Opiskelija ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen yrityksen/organisaation kehittämisessä.
 -Opiskelija hallitsee aiheen mukaisen systemaattisen tiedonhaun.
 -Opiskelija raportoi napakasti ja kiinnostavasti. Raportti on hyvin jäsennelty ja kieleltään moitteeton.