Liiketalouden ja markkinoinnin saksa (3op)
Opintojakson tunnus: HBCS2200
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää ja laajentaa yritysten toimintaan ja osa-alueisiin sekä talouselämään liittyvää sanastoa. Hän kehittää saksan kielen valmiuksiaan niin, että pystyy lukemansa ja kuulemansa tekstin perusteella havaitsemaan ja ymmärtämään relevantin tiedon sekä viestimään lyhyesti suullisesti ja kirjallisesti lukemastaan.
Opiskelija pystyy saksan kielellä hoitamaan erilaisten kansainvälisten tapahtumien kuten messujen, näyttelyiden, yritysvierailujen, seminaarien ja kokousten valmisteluja koskevat pienimuotoiset neuvottelut, järjestelyt ja asiakaspalvelutilanteet. Opiskelija osaa tulkita ja laatia pienimuotoisia
vierailuohjelmia ja kokouskutsuja. Hän osaa myös esitellä tuotteita ja tulkita tuoteselosteita sekä kertoa tuotteiden ominaisuuksista.
Sisältö
Yritysten toimintaa ja tulosta käsitteleviä saksankielisiä artikkeleita alan lehdistä ja Internetistä sekä ajankohtaisia Suomen ja lähinnä saksankielisten maiden talouselämästä kertovia tekstejä . Talouden tunnusluvut, suhdannevaihtelut ja niiden kuvaamiseen käytetyt numeeriset ilmaisut, terminologia ja rakenteet.
Osallistuminen erilaisiin tapahtumiin järjestäjänä tai asiakkaana. Tapahtumiin, vierailuihin ja matkoihin liittyvät järjestelyt ja neuvottelut, asiakaspalvelu, tuotetieto ja tuote-esittelyt. Markkinoinnin ja mainonnan terminologiaa. Kirjallisia ja suullisia harjoituksia, parityöskentelyä.
Esitietovaatimukset
eurooppalaisen viitekehyksen taso A2/B1, ks. Kielikeskuksen intranet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
aihealueen hallinta ja osallistumisaktiivisuus