Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajapalvelujen eettinen ja ekologinen kehittäminen (10op)

Opintojakson tunnus: MMPC3100

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää palveluyritysten ympäristövaikutukset ja omaa valmiudet arvioida kuluttajapalvelujen eettisyyttä ja ekologisuutta kuluttajapalveluiden kehittämisessä.
• osaa soveltaa projektinhallinnan työkaluja kuluttajapalveluiden kehittämisessä.
• ymmärtää kuluttajapoliittiset lähtökohdat ja osaa hyödyntää kuluttajapolitiikkaan liittyviä kotimaisen ja kansainvälisen tason dokumentteja kuluttajapalvelujen kehittämisessä.
• tietää, mistä yrityksen kuluttajalaatu syntyy ja miten se vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan.
• kykenee soveltamaan uusinta kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa kuluttajapalvelujen kehittämisessä.

Sisältö

• projektinhallinnan työkalut
• Kestävä kehitys, vastuullinen liiketoiminta, ekologisuus, eettisyys
• kuluttajapolitiikka
• kuluttajalaatu

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää kulutuksen ja ympäristön välistä vuorovaikutusta. Hän tuntee keskeisiä vaikuttamis- ja ohjauskeinoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Restonomitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opa s). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).

1 (Välttävä) – 2 (Tyydyttävä)
•Opiskelija tunnistaa vastuullisen liiketoiminnan ja palveluiden periaatteet ja ilmiöön kannalta keskeiset käsitteet sekä osaa käyttää projektityöskentelyn työkaluja.
•Opiskelija kykenee toimimaan aktiivisesti projektiryhmässä.
•Opiskelija tunnistaa tärkeimmät oman alansa hallinnolliset, taloudelliset ja informatiiviset ohjauskeinot


3 (Hyvä) - 4 (kiitettävä)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 1-2 vaadittavan ydinosaamisen lisäksi alla olevat asiat ja kykenee soveltamaan oppimaansa:
•Opiskelija kykenee soveltamaan vastuullisuuden periaatteita ja ajankohtaista tutkimustietoa kehitysprojektiin.
•Opiskelija osoittaa aloitteellisuutta ja vastuullisuutta myös omassa toiminnassaan.
•Opiskelija ymmärtää erilaisten ympäristönsuojelun ohjauskeinojen merkityksen kuluttajapalveluissa
5 (Erinomainen)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 -4 vaadittavan keskeisen osaamisen lisäksi alla olevat asiat ja kykenee soveltamaan oppimaansa kriittisesti ja innovatiivisesti
•Teoriatiedon ja kehitysprojektin linkittämisessä opiskelija osoittaa analyyttisyyttä ja kriittistäkin otetta ilmiöön. Hän kehittää projektityöskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa ja ryhmän toimintaa.

Myöhässä palautetut suoritukset laskevat arvosanaa.

Mikäli opetussuunnitelmassa ei toisin määrätä, hyväksytyt opintosuoritukset arvioidaan viisiportaisella asteikolla: 5 (erinomainen), 4 (kiitettävä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä) ja 1 (välttävä). Opintojakson suoritus on 0 ( hylätty), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita. Erikoistapauksissa opintojakson arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty/hylätty. Merkintätapana hyväksytylle suoritukselle on S ja hylätylle 0.

Siirry alkuun