Asiakastyön ohjaus ja työyhteisö osaaminen (6op)
Opintojakson tunnus: SSSK1140
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on tuntee asiakastyön ohjauksen tehtäväalueet ja lähijohtamisen erityispiirteet. Opiskelijalla kykenee asiakastyön ja palveluiden kehittämiseen ja ohjaamiseen sekä taloushallintoon .Lisäksi opiskelija arvioi työyhteisön toimivuutta sekä henkilöstön osaamista sekä työpaikan hyvinvointia ja tuntee keinoja niiden vahvistamiseen
Sisältö
Lähijohtaminen ja asiakastyön ohjaus: henkilöstöhallinto ja - politiikka, työn organisointi ja suunnittelu ja taloushallinto
Johtamiskäsitykset ja johtamisen psykologia
Esimiestyön aloitteellisuus ja verkostosuuntautunut työote
Työn kehittämisen menetelmät ja laatutyö
Työnohjaus ja työpaikkakoulutus
Kokous- ja neuvottelutaidot
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on ammatillisissa opinnoissa ja harjoittelussa saavutettu laaja-alainen asiakastyön- ja palvelujärjestelmäosaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen,
yksilö- ja ryhmätyöt, kirja-analyysi/ tentti.
Arviointikriteerit perustuvat opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen:
1-2): Aihealueen perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa, viestinnässä sekä sosiaalialan lähijohtamisen perusmetelmien käytössä-
(3) Sosiaalilan lähijohtamisen hyvä hallinta tiedonhankinnassa, johtamismenetelmien soveltamisessa, työyhteisöviestinnässä sekä menetelmien oma-aloitteinen soveltaminen työssä ja työyhteisöissä. Opiskelija hallitsee asiakastyön ohjaukseen ja työyhteisöosaamiseen liittyvää ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta tiedon ja osaamisen jakamisesta, ja työn kehittämisesta, kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä työssä, työyhteisössä sekä alalla
(4-5)Hallitsee kehittävän työotteen ja omaa kriittistä ymmärrystä asikastyön ohjaamisesta ja työyhteisöosaamisesta hankkiessaan tietoa ja soveltaessaan niitä asiakastyön ohjauksen kehittämisessä, työyhteisön toimivuuden turvaamisessa sekä palveluiden suunnittelussa ja organisoimisessa
b)Osaa kehittää lähijohtamisen menetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa ja palvelujärjestelmissä,
c) Osaa toimia ennakoimattomissa tilanteissa asiakastyön ohjauksessa ja työyhteisötyössä ,osaa toimia vwerkostoituvissa, moniammatillisisaa ympäristöissä ja , osaa käynnistää kehittämishankkeita.
d) Käyttää suunnitelmallista ja arvioivaa työotetta lähijohtamisessa,vaativissa työprosesseissa ja työyhteisössä, ottaa aloitteellisesti vastuuta lähijohtamisen ja työn kehittämisen menetelmistä, työyhteisöstä ja edustamastaan palvelusta.