Siirry suoraan sisältöön

Esteetön työ- ja toimintaympäristö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1813-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2010 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 13.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettajat
Teppo Karapalo
Minna Seikkula
Ryhmät
SKO18SM
Kuntoutuksen ohjaaja
SKO17SM
Kuntoutuksen ohjaaja
Opintojakso
SKOS1813

Oppimateriaalit

Esteettömän asuinympäristön suunnittelu. RT-esteettömyystieto. http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/

Esteettömyys. Invalidiliitto. https://www.invalidiliitto.fi/esteetonfi

Maankäyttö- ja rakennuslaki. L 132/1999. Ympäristöministeriö.

Suomen rakentamismääräyskokoelma. 2018. Ympäristöministeriö. http://www.ym.fi/rakentamismaaraykset

Työpaikan esteettömyyden arviointimenetelmä –ESTE. Työterveyslaitos.

Tukimateriaali:
Iwarsson, S. & Slaug, B. 2008. Housing Enabler. Arviointiväline asumisen esteettömyysongelmien arviointiin ja analysointiin.

Sievänen, L. & Sievänen, M. 2014. Vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden asuntojen ja asuin-ympäristöjen suunnitteluopas, Koti kaikille -hanke. Asumisenrahoitus- ja kehittämiskeskuksen raportteja 1/2014. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/43166/ARAra_1_2014_Vaikeasti_kehitysvammaisten_asuntojen_ja_asuinymp%c3%a4rist%c3%b6jen_suunnitteluopas.pdf?sequence=1

Sievänen L, Sievänen M, Välikangas K & Eloniemi-Sulkava U. 2007. Opas ikääntyneen muistioireisen kodin muutostöihin. Ympäristöministeriö.

Sipiläinen, P. 2011. Kuntouttavan hoitotyön vaatimukset ikäihmisten asunnoille. Väitöskirjat 4/2011. Aalto yliopisto.

Työelämän esteettömyys. Vates säätiö. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-esteettomyys.html

Arviointiasteikko

0-5

Virtuaaliosuus

3

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkomateriaaleihin tutustuminen ja tiedonhaku 19 h
Oppimistehtävät 54 h
webinaarit 8 h
Yhteensä 81 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1. (välttävä)
Opiskelija osaa arvioida toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään kapea-alaisesti lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.

2. (tyydyttävä)
Opiskelija osaa arvioida tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja tehdä arvioinnin pohjalta suosituksia. Opiskelija hyödyntää tehtävissään lähdemateriaalia. Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti JAMKin raportointiohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. (hyvä) Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.

4. (kiitettävä) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja erittäin hyvin perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen) Opiskelija osaa arvioida asiantuntevasti, asiakaslähtöisesti ja kriittisesti toimintaympäristöjen esteettömyyttä. Hän osaa dokumentoida arviointitulokset selkeästi ja johdonmukaisesti ja asiantuntevasti perustella arvioinnin pohjalta tehdyt suositukset olemassa olevan lainsäädännön ja asiakkaan kokonaistilanteen perusteella. Opiskelija hyödyntää tehtävissään laajasti ja analyyttisesti relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjeita.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Kokonaisuus koostuu kolmesta webinaarista, joihin tulee osallistua. Orientaatiotehtävä tehdään opintojakson alussa (hyväksytty-hylätty), jonka jälkeen toteutetaan oppimistehtävä kahdessa osassa (arviointi on numeerinen 1-5).

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perustiedot työhyvinvoinnista, toiminta- ja työkyvyn arvioinnista ja ergonomiasta.

Sisältö

Esteettömyys käsitteenä. Yhteiskunnan ja organisaatioiden vaikuttamismahdollisuudet esteettömyyteen. Saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen ja niiden arviointiin liittyvä näyttöön perustuva tieto. Toimintaympäristöjen esteettömyyden arviointi ja dokumentointi.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esteettömyys käsitteen asiakkaan, työntekijän, toimintaympäristön ja lainsäädännön näkökulmista. Opiskelija tietää yhteiskunnan ja organisaatioiden mahdollisuuksia vaikuttaa esteettömyyteen. Opiskelija osaa hankkia toimintaympäristön saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida toimintaympäristöjen käytettävyyttä ja esteettömyyttä ja toimia osana monialaista asiantuntijatiimiä.

Siirry alkuun