Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.08.2025 - 15.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
TA16 - Biotalousinstituutti
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Kestävä energia, ylempi AMK
Opettajat
Laura Vertainen
Hannariina Honkanen
Vastuuopettaja
Laura Vertainen
Ryhmät
YTK25K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
Opintojakso
YZ00CK87

Arviointiasteikko

0-5

Virtuaaliosuus

4

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

5

Sisältö

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Toteutustavat

The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations), distance learning (e.g. online lectures and presentations), and blended learning.

Siirry alkuun