Tutkiva kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 15.01.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- TA16 - Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Kestävä energia, ylempi AMK
- Opettajat
- Laura Vertainen
- Hannariina Honkanen
- Vastuuopettaja
- Laura Vertainen
- Ryhmät
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
- Opintojakso
- YZ00CK87
Arviointiasteikko
0-5
Virtuaaliosuus
4
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.
Opetuskieli
fi
Opintopistemäärä
5
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Toteutustavat
The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations), distance learning (e.g. online lectures and presentations), and blended learning.