Vaativa asiakastyöLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: YS00BY57
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Katri Ylönen
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija
• Osaa suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä tehdä niiden vaikutuksista kokonaisarviointia
• Osaa hyödyntää asiakastyössä moniammatillista toimintaympäristöä ja tiimejä sekä erilaisia järjestötoimijoita ja kokemusasiantuntijoita
Sisältö
Ydinsisältö
• Vaativan asiakastyön erityisyys
• Sosiaaliset ongelmat ja syrjäyttävät mekanismit
• Rikosseuraamusalan työ, päihde- ja mielenterveystyö, lastensuojelun (sijaishuollon) erityiskysymykset, vammaispalvelu, sosiaaligerontologinen
työ, neuropsykiatria, väkivalta, moninaisuus
• Dokumentointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1)
Tunnistat keskeistä erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödynnät sitä vaativassa asiakastyössä. Tunnistat moniammatillisen työn perusteet ja lähtökohdat. Ymmärrät asiakasprosessit ja niiden vaikutusten kokonaisarvioinnin lähtökohdat.
Tyydyttävä (2)
Tunnistat ja osaat soveltaa keskeistä erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödynnät sitä vaativassa asiakastyössä. Sovellat moniammatillisen työn perusteita ja lähtökohtia työssäsi. Ymmärrät asiakasprosessit ja niiden vaikutusten kokonaisarvioinnin lähtökohdat ja osaat suunnitella niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaat soveltaa ja analysoida keskeistä erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödynnät sitä vaativassa asiakastyössä. Analysoit moniammatillisen työn perusteita ja lähtökohtia työssäsi. Osaat suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä tehdä niiden vaikutuksista kokonaisarviointia.
Kiitettävä (4)
Osaat soveltaa, analysoida ja arvioida keskeistä erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödynnät sitä vaativassa asiakastyössä. Analysoit ja arvioit moniammatillisen työn perusteita ja lähtökohtia työssäsi. Osaat suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä tehdä niiden vaikutuksista kokonaisarviointia perustellusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa ymmärrystä vaativasta asiakastyöstä, asiakasprosessien suunnittelusta, johtamisesta ja arvioimisesta sekä kykenet yhdistelmään monipuolisesti tietoa asiakasprosessien kehittämisessä.
Oppimateriaalit
Payne, M. 2020. How to Use Social Work Theory in Practice. Policy Press.
Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.
Arnkil, T., E. 2020 Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Helsinki: THL.Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-495-0
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta: Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus.
Seppänen, M. 2021. Tunnetaidot voimavarana: Opas sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.