Toimintaterapian asiantuntija, ylempi AMK: Monimuotototeutus
Opetussuunitelman tunnus: YSR2025SS
- Tutkintonimike
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 3 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
| Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| YSR2025SS-1001 |
JOHTAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
5 | ||||||||||||||||||
| YZ00CL56 | Johtajana kehittyminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YZ00CL57 | Strateginen johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YZ00CL58 | Talousjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YZ00CL59 | Henkilöstöjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1002 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||
| YZ00CK87 | Tutkiva kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
|
VAIHTOEHTOISET OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CB88 | Määrällinen tutkimus | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | |||||||||||||
| YZ00CB90 | Laadullinen tutkimus | 5 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1003 |
TOIMINTATERAPIAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||
| YS00CU77 | Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00CU78 | Näyttöön perustuva toimintaterapia | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00CU79 | Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00CU80 | Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00CU81 | Toimintaterapia globaalissa maailmassa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00CU82 | Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YSR2025SS-1004 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||
| YZ00BL94 | Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK | 7 | 7 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||||||||||||
| YZ00BL98 | Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
| YZ00BL95 | Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
| YZ00BL96 | Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||
| YZ00BB05 | Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 0 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1005 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
15 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1006 |
ASIANTUNTIJUUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDETYÖSSÄ
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||
| YSSK0101 | Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä | 5 | ||||||||||||||||||
| YSSK0102 | Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YSSK0103 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I | 5 | ||||||||||||||||||
| YSSK0104 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II | 5 | ||||||||||||||||||
| YS00BN84 | Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset | 5 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1007 |
TERVEYDEN EDISTÄMISEN ASIANTUNTIJATOIMINTA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
0 - 20 | ||||||||||||||||||
| YSEA0300 | Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 5 | ||||||||||||||||||
| YSTK0100 | Terveyden edistämisen menetelmät | 5 | ||||||||||||||||||
| YSEA0200 | Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
| STVVOYAMK |
Sosiaali- ja terveysalan vapaasti valittavat opinnot (YAMK)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
0 - 20 | ||||||||||||||||||
| YS00BP81 | Seksuaaliterveyden edistäminen ja ihmisoikeudet | 5 | ||||||||||||||||||
| YSZY0510 | Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00BD47 | Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla | 5 | ||||||||||||||||||
| YHIHV320 | JAMK Leadership Programme in Silicon Valley, USA | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YS00BT49 | Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa | 5 | ||||||||||||||||||
| YS00BX95 | Kyberuhat ja digitaalinen turvallisuus terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||||
| YS00BX68 | Ethical Expertise, Leadership and Organisational culture | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YZ00CB90 | Laadullinen tutkimus | 5 | ||||||||||||||||||
| YS00BV67 | Digital transformation in healthcare | 5 | ||||||||||||||||||
| YZ00CL56 | Johtajana kehittyminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YZ00CK87 | Tutkiva kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||
| YS00CT59 | 21st Century Leadership Communication: Mastering Convincing Expertise in Global and Multidisciplinary Workplaces | 5 | ||||||||||||||||||
| YHTYRI |
Yhteiset yrittäjyysopinnot (AMK- ja YAMK-opiskelijalle)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 23) |
0 - 23 | ||||||||||||||||||
| ZZ00BC02 | Ideasta yritykseksi | 5 | ||||||||||||||||||
| ZZ00BC03 | Yrittäjävalmennus | 8 | ||||||||||||||||||
| ZYVZ0200 | Unelmat+Inspiraatio! | 3 | ||||||||||||||||||
| ZZ00CQ16 | Yrittäjyystarinoita | 2 | ||||||||||||||||||
| ZZ00CQ17 | Valmiina yrittämään | 3 | ||||||||||||||||||
| ZZ00CQ18 | Vuosi yrittäjänä | 1 - 5 | ||||||||||||||||||
| ZZ00CQ62 | Yritystoimintaa kehittävät opinnot | 1 - 5 | ||||||||||||||||||
| YZZA1400 |
Oppiminen ja osaamisen kehittyminen (YAMK-opiskelijalle) 2025-2026
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 17) |
0 - 17 | ||||||||||||||||||
| YZZA1400-1001 |
Kasvatustieteelliset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 12) |
0 - 12 | ||||||||||||||||||
| AJ00BN75 | Oppiminen ja elämänkulku | 6 | ||||||||||||||||||
| AJ00BN76 | Koulutuksen tulevaisuus | 6 | ||||||||||||||||||
| YZZA1400-1002 |
Pedagogisen osaamisen kehittämisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
0 - 5 | ||||||||||||||||||
| AE00BO56 | Erityispedagoginen tietoperusta | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00BN77 | Osaavana ohjaajana oppimisessa ja työelämässä | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00BP45 | Monipuoliset verkko-oppimistehtävät | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00BP46 | Video pedagogisena työkaluna | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00BY42 | Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00CT72 | Kielitietoisuus opettajan työssä | 5 | ||||||||||||||||||
| AJ00CT73 | Työelämän moninaisuus | 5 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1008 |
EDUFUTURA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1009 |
METODIOPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||
| YS00BB91 | Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) | 2 | ||||||||||||||||||
| YS00BB92 | Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 3 | ||||||||||||||||||
| YS00BB93 | Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 5 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1010 |
RISTIINOPISKELUN OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||
| YSR2025SS-1011 |
EUDRES-OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||
| Yhteensä | 90 | 45 | 45 | 0 | 23 | 22 | 22 | 23 | 0 | 0 | 23 | 22 | 0 | 22 | 15.5 | 7.5 | 0 | 0 | 0 |
Opintojen tyyppi (YAMK)
YAMK: Yhteiset osaamiset 2023-2027
|
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
| Johtajana kehittyminen |
| Strateginen johtaminen |
| Henkilöstöjohtaminen |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
| Strateginen johtaminen |
| Talousjohtaminen |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana |
| Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
| Henkilöstöjohtaminen |
| Näyttöön perustuva toimintaterapia |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
|
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
| Talousjohtaminen |
| Henkilöstöjohtaminen |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
|
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
| Johtajana kehittyminen |
| Strateginen johtaminen |
| Talousjohtaminen |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana |
| Näyttöön perustuva toimintaterapia |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää. |
| Talousjohtaminen |
| Henkilöstöjohtaminen |
| Tutkiva kehittäminen |
| Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
| Luokittelemattomat |
| Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä |
| Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II |
| Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Terveyden edistämisen menetelmät |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) |
| Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
| Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
YAMK: Toimintaterapian asiantuntija 2025-2028
|
Henkilökohtainen ja ammatillinen kehitys
Tutkinnon suorittamisen jälkeen osaat: |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
|
Sosiokulttuurinen näkökulma toiminnassa ja toimintaterapiassa
Tutkinnon suorittamisen jälkeen osaat: |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
|
Tieteellinen tutkimus toimintaterapiassa ja/tai toimintatieteessä
Tutkinnon suorittamisen jälkeen osaat: |
| Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana |
| Näyttöön perustuva toimintaterapia |
| Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus |
|
Toiminnallinen näkökulma
Tutkinnon suorittamisen jälkeen osaat: |
| Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana |
| Näyttöön perustuva toimintaterapia |
| Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen |
| Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus |
| Toimintaterapia globaalissa maailmassa |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
|
Uuden tiedon, taitojen ja ymmärryksen vaikutus käytäntöön
Tutkinnon suorittamisen jälkeen osaat: |
| Näyttöön perustuva toimintaterapia |
| Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus |
| Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto |
| Luokittelemattomat |
| Johtajana kehittyminen |
| Strateginen johtaminen |
| Talousjohtaminen |
| Henkilöstöjohtaminen |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
| Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä |
| Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II |
| Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Terveyden edistämisen menetelmät |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) |
| Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
| Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.