Siirry suoraan sisältöön

PalveluohjausLaajuus (3 op)

Tunnus: SZ00BB72

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566

Blundo, R. & Simon, J. 2016. Solution-focused case management. Springer publishing company. E-kirja.

Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1

Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf

Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819

Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Ajoitus

11.03.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja harjoitustehtävä.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 10: 4 tunnin webinaari
Viikolla 12: 4 tunnin webinaari
Viikolla 15: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja harjoitustehtävä.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ajoitus

08.01.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja harjoitustehtävä.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 10 paikkaa.

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Ryhmät
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 45: 4 tunnin webinaari
Viikolla 47: 4 tunnin webinaari
Viikolla 49: 6 tunnin webinaari (klo 9-15)

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja harjoitustehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 4: 4 tunnin webinaari
Viikolla 7: 4 tunnin webinaari
Viikolla 11: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 3: 4 tunnin webinaari
Viikolla 5: 4 tunnin webinaari
Viikolla 8: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 10: 4 tunnin webinaari
Viikolla 12: 4 tunnin webinaari
Viikolla 15: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

Viikolla 14: 4 tunnin webinaari
Viikolla 16: 4 tunnin webinaari
Viikolla 19: 6 tunnin webinaari

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti.

Avoin AMK paikkoja 10.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

29.3. klo 9-15 webinaari
26.4. klo 9-15 webinaari

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anne Koivisto
  • Tuija Ketola
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ajoitus

10.01.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Aila Pikkarainen
Vastuuopettaja

Aila Pikkarainen

Ryhmät
  • ZJA22KSKPJ
    Avoin AMK, sote, Kotikuntoutus palvelujärjestelmässä
  • ZJA21SSKKD
    Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

24.-25.3.2022
21.-22.4.2022
19.-20.5.2022 (tentti) - uusinnat kesäkuussa 2022

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1 op
Valmistautuminen tenttiin 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto
Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät
  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

14.1.2022 klo 9-15
18.2.2022 klo 9-15

Oppimateriaalit

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 18.2. webinaarin yhteydessä
1. Uusinta 24.2. klo 15-16
2. Uusinta 11.3. klo 14-15

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet