Hankintojen johtaminenLaajuus (5 cr)
Code: YLHX1570
Credits
5 op
Teaching language
- English
Responsible person
- Sanna Nieminen
Objective
The role of purchasing in organizations is increasingly significant. Organizations concentrate in their core competences and activities. They purchase more and more materials, products and services. Value for the customers is created together with the suppliers. At the same purchasing management controls a huge portion of the total costs in one's business. The success of the organization can be improved through the professional purchasing management.
During the course you will learn to observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You will learn to improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You will be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Content
The main themes in the course will be purchasing management, purchasing process, analyzing and developing purchasing and a selected special topic in purchasing management.
Qualifications
Bachelor degree
Assessment criteria, approved/failed
You observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You can improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You are be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Logistiikka (YAMK)
- Avoin AMK
Opettaja
- Peppi Curriculumplanner
- Peppi Peppigentti
- Peppi Ohjaaja
- Sanna Nieminen
- Peppi Planner
Ryhmät
-
ZJAYLO23S1Avoin amk, Logistiikka (YAMK), monimuoto
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Alhola, K., Ryding, S. O., Salmenperä, H. & Busch, N. J. (2019). Exploiting the Potential of Public Procurement: Opportunities for Circular Economy. Journal of industrial ecology, 23(1), 96-109.
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Bag, S., Dhamija, P., Luthra, S. & Huisingh, D. (2021). How big data analytics can help manufacturing companies strengthen supply chain resilience in the context of the COVID-19 pandemic. The international journal of logistics management, ahead-of-print.
Biggemann, S. & Buttle, F. (2012). Intrinsic value of business-to-business relationships: An empirical taxonomy. Journal of business research, 65(8), 1132-1138.
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
Fobbe, L. & Hilletofth, P. (2022). Moving Toward a Circular Economy in Manufacturing Organizations: The Role of Circular Stakeholder Engagement Practices. The International Journal of Logistics Management.
Forkmann, S., Henneberg, S. C., Naudé, P. & Mitrega, M. (2016). Supplier relationship management capability: A qualification and extension. Industrial marketing management, 57, 185-200.
Ghadge, A., Kidd, E., Bhattacharjee, A. & Tiwari, M. K. (2019). Sustainable procurement performance of large enterprises across supply chain tiers and geographic regions. International journal of production research, 57(3), 764-778.
Glas, A. H., Meyer, M. M. & Eßig, M. (2021). Covid-19 attacks the body of purchasing and supply management: A medical check of the immune system. Journal of purchasing and supply management, 27(4), 100716.
Graham, G., Burns, L., & Hennelly, P. (2019). Digital transformation in the automotive supply chain. 3rdCambridge International Manufacturing Symposium. University of Cambridge, 26–27
loranta, K & Pajunen-Muhonen, H. Hankintojen Johtaminen: Ostamisesta Toimittajamarkkinoiden Hallintaan. Viides, tarkistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 2018.
Johnsen, T.E., Caniato, F., Meqdadi, O. and Miandar, T. (2022). Swimming against the tide: supplier bridging roles in diffusing sustainability upstream and downstream in supply networks. International Journal of Operations & Production Management. Vol. 42 No. 10. pp. 1605-1629.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4).
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Lingegård, S., Olsson, J. A., Kadefors, A. & Uppenberg, S. (2021). Sustainable Public Procurement in Large Infrastructure Projects—Policy Implementation for Carbon Emission Reductions. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(20), 11182.
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R. & Srai, J. S. (2021). Structuring the phenomenon of procurement digitalisation: Contexts, interventions and mechanisms. International journal of operations & production management, 41(2), 157-192.
Lorentz, H., Laari, S., Engblom, J. & Tanskanen, K. (2019). Attention-based view on achieving ambidexterity in purchasing and supply management. Journal of purchasing and supply management, 25(5), 100560.
Morales-Contreras, M., Bilbao-Calabuig, P., Meneses-Falcón, C. & Labajo-González, V. (2019). Evaluating Sustainable Purchasing Processes in the Hotel Industry. Sustainability (Basel, Switzerland), 11(16), 4262.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes. Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pellegrino, R., Costantino, N. & Tauro, D. (2020). The role of risk management in buyer-supplier relationships with a preferred customer status for total quality management. TQM journal, 32(5), 959-981.
Picaud-Bello, K., Johnsen, T., Calvi, R. & Giannakis, M. (2019). Exploring early purchasing involvement in discontinuous innovation: A dynamic capability perspective. Journal of purchasing and supply management, 25(4), 100555.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Sarkis, J., Kouhizadeh, M. & Zhu, Q. S. (2021). Digitalization and the greening of supply chains. Industrial management + data systems, 121(1), 65-85.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Seyedghorban, Z., Samson, D. & Tahernejad, H. (2020). Digitalization opportunities for the procurement function: Pathways to maturity. International journal of operations & production management, 40(11), 1685-1693.
Tanskanen, K. (2021). Ulkoisten resurssien johtaminen. Tietosanoma.
Veile, J. W., Schmidt, M., Müller, J. M. & Voigt, K. (2021). Relationship follows technology! How Industry 4.0 reshapes future buyer-supplier relationships. Journal of manufacturing technology management, 32(6), 1245-1266.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Weele, A. J. v. k. & Rozemeijer, F. (2022). Procurement and supply chain management (Eighth edition.). Cengage Learning EMEA.
Wilden, R., Gudergan, S., Akaka, M., Averdung, A. & Teichert, T. (2019). The role of cocreation and dynamic capabilities in service provision and performance: A configurational study. Industrial marketing management, 78, 43-57.
Wu, H., Su, J. & Hodges, N. (2021). Investigating the Role of Open Costing in the Buyer-Supplier Relationship: Implications for Global Apparel Supply Chain Management. Clothing and textiles research journal, 887302.
Zimon, G., Babenko, V., Sadowska, B., Chudy-Laskowska, K. & Gosik, B. (2021). Inventory Management in SMEs Operating in Polish Group Purchasing Organizations during the COVID-19 Pandemic. Risks (Basel), 9(4), 63.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää Jamkilla 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 6 h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä 1, lähipäivä Jamkilla, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2 kpl, oppimistehtävä 2, ennakkotehtävä 2, lähipäivä Jamkilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 28.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
Opettaja
- Sanna Nieminen
- Barbara Crawford
Ryhmät
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
ZJAYTV23S1Avoin amk, Verkostojohtaminen, insinööri, Monimuoto
-
ZJAYSV23S1Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
27.02.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Logistiikka (YAMK)
Opettaja
- Sanna Nieminen
Vastuuopettaja
Eero Aarresola
Ryhmät
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
ZJAYLO22S1Avoin amk, Logistiikka (YAMK), monimuoto
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Bag, S., Dhamija, P., Luthra, S. & Huisingh, D. (2021). How big data analytics can help manufacturing companies strengthen supply chain resilience in the context of the COVID-19 pandemic. The international journal of logistics management, ahead-of-print.
Biggemann, S. & Buttle, F. (2012). Intrinsic value of business-to-business relationships: An empirical taxonomy. Journal of business research, 65(8), 1132-1138.
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
Forkmann, S., Henneberg, S. C., Naudé, P. & Mitrega, M. (2016). Supplier relationship management capability: A qualification and extension. Industrial marketing management, 57, 185-200.
Ghadge, A., Kidd, E., Bhattacharjee, A. & Tiwari, M. K. (2019). Sustainable procurement performance of large enterprises across supply chain tiers and geographic regions. International journal of production research, 57(3), 764-778.
Glas, A. H., Meyer, M. M. & Eßig, M. (2021). Covid-19 attacks the body of purchasing and supply management: A medical check of the immune system. Journal of purchasing and supply management, 27(4), 100716.
Graham, G., Burns, L., & Hennelly, P. (2019). Digital transformation in the automotive supply chain. 3rd Cambridge International Manufacturing Symposium. University of Cambridge, 26 – 27 September 2019.
loranta, K & Pajunen-Muhonen, H. Hankintojen Johtaminen: Ostamisesta Toimittajamarkkinoiden Hallintaan. Viides, tarkistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 2018.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4).
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Lingegård, S., Olsson, J. A., Kadefors, A. & Uppenberg, S. (2021). Sustainable Public Procurement in Large Infrastructure Projects—Policy Implementation for Carbon Emission Reductions. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(20), 11182.
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R. & Srai, J. S. (2021). Structuring the phenomenon of procurement digitalisation: Contexts, interventions and mechanisms. International journal of operations & production management, 41(2), 157-192.
Lorentz, H., Laari, S., Engblom, J. & Tanskanen, K. (2019). Attention-based view on achieving ambidexterity in purchasing and supply management. Journal of purchasing and supply management, 25(5), 100560.
Morales-Contreras, M., Bilbao-Calabuig, P., Meneses-Falcón, C. & Labajo-González, V. (2019). Evaluating Sustainable Purchasing Processes in the Hotel Industry. Sustainability (Basel, Switzerland), 11(16), 4262.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes. Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pellegrino, R., Costantino, N. & Tauro, D. (2020). The role of risk management in buyer-supplier relationships with a preferred customer status for total quality management. TQM journal, 32(5), 959-981.
Picaud-Bello, K., Johnsen, T., Calvi, R. & Giannakis, M. (2019). Exploring early purchasing involvement in discontinuous innovation: A dynamic capability perspective. Journal of purchasing and supply management, 25(4), 100555.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Sarkis, J., Kouhizadeh, M. & Zhu, Q. S. (2021). Digitalization and the greening of supply chains. Industrial management + data systems, 121(1), 65-85.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Seyedghorban, Z., Samson, D. & Tahernejad, H. (2020). Digitalization opportunities for the procurement function: Pathways to maturity. International journal of operations & production management, 40(11), 1685-1693.
Tanskanen, K. (2021). Ulkoisten resurssien johtaminen. Tietosanoma.
Veile, J. W., Schmidt, M., Müller, J. M. & Voigt, K. (2021). Relationship follows technology! How Industry 4.0 reshapes future buyer-supplier relationships. Journal of manufacturing technology management, 32(6), 1245-1266.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
Wilden, R., Gudergan, S., Akaka, M., Averdung, A. & Teichert, T. (2019). The role of cocreation and dynamic capabilities in service provision and performance: A configurational study. Industrial marketing management, 78, 43-57.
Wu, H., Su, J. & Hodges, N. (2021). Investigating the Role of Open Costing in the Buyer-Supplier Relationship: Implications for Global Apparel Supply Chain Management. Clothing and textiles research journal, 887302.
Zimon, G., Babenko, V., Sadowska, B., Chudy-Laskowska, K. & Gosik, B. (2021). Inventory Management in SMEs Operating in Polish Group Purchasing Organizations during the COVID-19 Pandemic. Risks (Basel), 9(4), 63.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää Jamkilla 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 6 h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 37 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä 1, lähipäivä Jamkilla, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2 kpl, oppimistehtävä 2, ennakkotehtävä 2, lähipäivä Jamkilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 09.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
Opettaja
- Minna Kervinen
Vastuuopettaja
Sanna Nieminen
Ryhmät
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
ZJAYTM22S1Avoin amk, Digitaalinen toimitusketju, Verkko
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Bag, S., Dhamija, P., Luthra, S. & Huisingh, D. (2021). How big data analytics can help manufacturing companies strengthen supply chain resilience in the context of the COVID-19 pandemic. The international journal of logistics management, ahead-of-print.
Biggemann, S. & Buttle, F. (2012). Intrinsic value of business-to-business relationships: An empirical taxonomy. Journal of business research, 65(8), 1132-1138.
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
Forkmann, S., Henneberg, S. C., Naudé, P. & Mitrega, M. (2016). Supplier relationship management capability: A qualification and extension. Industrial marketing management, 57, 185-200.
Ghadge, A., Kidd, E., Bhattacharjee, A. & Tiwari, M. K. (2019). Sustainable procurement performance of large enterprises across supply chain tiers and geographic regions. International journal of production research, 57(3), 764-778.
Glas, A. H., Meyer, M. M. & Eßig, M. (2021). Covid-19 attacks the body of purchasing and supply management: A medical check of the immune system. Journal of purchasing and supply management, 27(4), 100716.
Graham, G., Burns, L., & Hennelly, P. (2019). Digital transformation in the automotive supply chain. 3rd Cambridge International Manufacturing Symposium. University of Cambridge, 26 – 27 September 2019.
loranta, K & Pajunen-Muhonen, H. Hankintojen Johtaminen: Ostamisesta Toimittajamarkkinoiden Hallintaan. Viides, tarkistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 2018.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4).
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Lingegård, S., Olsson, J. A., Kadefors, A. & Uppenberg, S. (2021). Sustainable Public Procurement in Large Infrastructure Projects—Policy Implementation for Carbon Emission Reductions. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(20), 11182.
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R. & Srai, J. S. (2021). Structuring the phenomenon of procurement digitalisation: Contexts, interventions and mechanisms. International journal of operations & production management, 41(2), 157-192.
Lorentz, H., Laari, S., Engblom, J. & Tanskanen, K. (2019). Attention-based view on achieving ambidexterity in purchasing and supply management. Journal of purchasing and supply management, 25(5), 100560.
Morales-Contreras, M., Bilbao-Calabuig, P., Meneses-Falcón, C. & Labajo-González, V. (2019). Evaluating Sustainable Purchasing Processes in the Hotel Industry. Sustainability (Basel, Switzerland), 11(16), 4262.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes. Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pellegrino, R., Costantino, N. & Tauro, D. (2020). The role of risk management in buyer-supplier relationships with a preferred customer status for total quality management. TQM journal, 32(5), 959-981.
Picaud-Bello, K., Johnsen, T., Calvi, R. & Giannakis, M. (2019). Exploring early purchasing involvement in discontinuous innovation: A dynamic capability perspective. Journal of purchasing and supply management, 25(4), 100555.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Sarkis, J., Kouhizadeh, M. & Zhu, Q. S. (2021). Digitalization and the greening of supply chains. Industrial management + data systems, 121(1), 65-85.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Seyedghorban, Z., Samson, D. & Tahernejad, H. (2020). Digitalization opportunities for the procurement function: Pathways to maturity. International journal of operations & production management, 40(11), 1685-1693.
Tanskanen, K. (2021). Ulkoisten resurssien johtaminen. Tietosanoma.
Veile, J. W., Schmidt, M., Müller, J. M. & Voigt, K. (2021). Relationship follows technology! How Industry 4.0 reshapes future buyer-supplier relationships. Journal of manufacturing technology management, 32(6), 1245-1266.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
Wilden, R., Gudergan, S., Akaka, M., Averdung, A. & Teichert, T. (2019). The role of cocreation and dynamic capabilities in service provision and performance: A configurational study. Industrial marketing management, 78, 43-57.
Wu, H., Su, J. & Hodges, N. (2021). Investigating the Role of Open Costing in the Buyer-Supplier Relationship: Implications for Global Apparel Supply Chain Management. Clothing and textiles research journal, 887302.
Zimon, G., Babenko, V., Sadowska, B., Chudy-Laskowska, K. & Gosik, B. (2021). Inventory Management in SMEs Operating in Polish Group Purchasing Organizations during the COVID-19 Pandemic. Risks (Basel), 9(4), 63.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita verkkopäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää verkossa 12 h
Kaksi puolipäiväistä luentoa verkossa 6 h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 37 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä 1, verkkopävä, oppimistehtävä 1, verkkotapaamiset 2 x 3 h, oppimistehtävä 2, ennakkotehtävä 2, verkkopäivä,
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
24.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
Opettaja
- Sanna Nieminen
Vastuuopettaja
Jukka Eerola
Ryhmät
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
ZJAYSV22S1Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
ZJAYTV22S1Avoin amk, Verkostojohtaminen, insinööri, YAMK
-
ZJA22STVEJAvoin amk, Verkostojohtaminen, Monimuoto
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Bag, S., Dhamija, P., Luthra, S. & Huisingh, D. (2021). How big data analytics can help manufacturing companies strengthen supply chain resilience in the context of the COVID-19 pandemic. The international journal of logistics management, ahead-of-print.
Biggemann, S. & Buttle, F. (2012). Intrinsic value of business-to-business relationships: An empirical taxonomy. Journal of business research, 65(8), 1132-1138.
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
Forkmann, S., Henneberg, S. C., Naudé, P. & Mitrega, M. (2016). Supplier relationship management capability: A qualification and extension. Industrial marketing management, 57, 185-200.
Ghadge, A., Kidd, E., Bhattacharjee, A. & Tiwari, M. K. (2019). Sustainable procurement performance of large enterprises across supply chain tiers and geographic regions. International journal of production research, 57(3), 764-778.
Glas, A. H., Meyer, M. M. & Eßig, M. (2021). Covid-19 attacks the body of purchasing and supply management: A medical check of the immune system. Journal of purchasing and supply management, 27(4), 100716.
Graham, G., Burns, L., & Hennelly, P. (2019). Digital transformation in the automotive supply chain. 3rd Cambridge International Manufacturing Symposium. University of Cambridge, 26 – 27 September 2019.
loranta, K & Pajunen-Muhonen, H. Hankintojen Johtaminen: Ostamisesta Toimittajamarkkinoiden Hallintaan. Viides, tarkistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 2018.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4).
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Lingegård, S., Olsson, J. A., Kadefors, A. & Uppenberg, S. (2021). Sustainable Public Procurement in Large Infrastructure Projects—Policy Implementation for Carbon Emission Reductions. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(20), 11182.
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R. & Srai, J. S. (2021). Structuring the phenomenon of procurement digitalisation: Contexts, interventions and mechanisms. International journal of operations & production management, 41(2), 157-192.
Lorentz, H., Laari, S., Engblom, J. & Tanskanen, K. (2019). Attention-based view on achieving ambidexterity in purchasing and supply management. Journal of purchasing and supply management, 25(5), 100560.
Morales-Contreras, M., Bilbao-Calabuig, P., Meneses-Falcón, C. & Labajo-González, V. (2019). Evaluating Sustainable Purchasing Processes in the Hotel Industry. Sustainability (Basel, Switzerland), 11(16), 4262.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes. Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pellegrino, R., Costantino, N. & Tauro, D. (2020). The role of risk management in buyer-supplier relationships with a preferred customer status for total quality management. TQM journal, 32(5), 959-981.
Picaud-Bello, K., Johnsen, T., Calvi, R. & Giannakis, M. (2019). Exploring early purchasing involvement in discontinuous innovation: A dynamic capability perspective. Journal of purchasing and supply management, 25(4), 100555.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Sarkis, J., Kouhizadeh, M. & Zhu, Q. S. (2021). Digitalization and the greening of supply chains. Industrial management + data systems, 121(1), 65-85.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Seyedghorban, Z., Samson, D. & Tahernejad, H. (2020). Digitalization opportunities for the procurement function: Pathways to maturity. International journal of operations & production management, 40(11), 1685-1693.
Tanskanen, K. (2021). Ulkoisten resurssien johtaminen. Tietosanoma.
Veile, J. W., Schmidt, M., Müller, J. M. & Voigt, K. (2021). Relationship follows technology! How Industry 4.0 reshapes future buyer-supplier relationships. Journal of manufacturing technology management, 32(6), 1245-1266.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
Wilden, R., Gudergan, S., Akaka, M., Averdung, A. & Teichert, T. (2019). The role of cocreation and dynamic capabilities in service provision and performance: A configurational study. Industrial marketing management, 78, 43-57.
Wu, H., Su, J. & Hodges, N. (2021). Investigating the Role of Open Costing in the Buyer-Supplier Relationship: Implications for Global Apparel Supply Chain Management. Clothing and textiles research journal, 887302.
Zimon, G., Babenko, V., Sadowska, B., Chudy-Laskowska, K. & Gosik, B. (2021). Inventory Management in SMEs Operating in Polish Group Purchasing Organizations during the COVID-19 Pandemic. Risks (Basel), 9(4), 63.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi lähipäivää Jamkilla 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 6 h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 37 h
Kansainvälisyys
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä 1, lähipäivä Jamkilla, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2 kpl, oppimistehtävä 2, ennakkotehtävä 2, lähipäivä Jamkilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Enrollment
01.08.2022 - 31.05.2023
Timing
30.08.2022 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Technology
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
- Master's Degree Programme in Lifecycle Management
- Master’s Degree Programme in Logistics
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Open Studies
Teachers
- Lotta Happo
- Petrus Syvänperä
Teacher in charge
Petrus Syvänperä
Groups
-
ZJA23KTNO3Avoin amk, Nonstop 3, Verkko
-
LOGRAKVERKKOLogistiikan ja rakentamisen verkko-opetus
-
ZJA22STNO1Avoin amk, Nonstop 1, Verkko
-
ZJA22STNO2Avoin amk, Nonstop 2, Verkko
-
ZJK22STNO1Korkeakoulujen välinen yhtiestyö, Nonstop 1, Verkko
-
ZJK22STNO2Korkeakoulujen välinen yhteistyö, Nonstop 2, Verkko
-
ZJK23KTNO3Korkeakoulujen välinen yhteistyö, Nonstop 3, Verkko
Objective
The role of purchasing in organizations is increasingly significant. Organizations concentrate in their core competences and activities. They purchase more and more materials, products and services. Value for the customers is created together with the suppliers. At the same purchasing management controls a huge portion of the total costs in one's business. The success of the organization can be improved through the professional purchasing management.
During the course you will learn to observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You will learn to improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You will be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Content
The main themes in the course will be purchasing management, purchasing process, analyzing and developing purchasing and a selected special topic in purchasing management.
Location and time
Study material and course literature will be given during the course
Materials
Study material and course literature will be given during the course
Teaching methods
This is a virtual course. Course consists five different subjects and every subject has its own assignment. You will study all subjects independently through given materials.
Completion alternatives
Accreditation procedure is described in study guide. Course teacher will give additional information of other possible methods to take this course.
Student workload
This is a nonstop course. Student may enroll to the course during 1.8.-31.5. There are three (3) different time periods inside the nonstop course:
- Course studied by 10.12.
- Course studied by 31.5.
- Course studied by 31.7.
Student chooses the time period in the virtual study environment. Time period should be selected based on students enrollment and study right time. Student can create own time schedule for the assignments and tasks within the selected time period.
If the virtual study environment has not opened for you within 2 weeks after enrollment, please contact the course teacher.
The calculated workload is the number of credits times 27 hours.
In the 5 credit course, the workload is 135h.
Further information
Open UAS: 30
CampusOnline: 60
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
You observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You can improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You are be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Qualifications
Bachelor degree
Enrollment
01.11.2021 - 09.01.2022
Timing
01.03.2022 - 30.08.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Technology
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
- Master's Degree Programme in Lifecycle Management
- Master’s Degree Programme in Logistics
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Open Studies
Teachers
- Petrus Syvänperä
Groups
-
ZJK22KTKorkeakoulujen välinen yhteistyö, TEKN
-
ZJA22KTAvoin AMK, tekniikka
Objective
The role of purchasing in organizations is increasingly significant. Organizations concentrate in their core competences and activities. They purchase more and more materials, products and services. Value for the customers is created together with the suppliers. At the same purchasing management controls a huge portion of the total costs in one's business. The success of the organization can be improved through the professional purchasing management.
During the course you will learn to observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You will learn to improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You will be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Content
The main themes in the course will be purchasing management, purchasing process, analyzing and developing purchasing and a selected special topic in purchasing management.
Materials
Study material and course literature will be given during the course
Teaching methods
This is a virtual course. Course consists five different subjects and every subject has its own assignment. You will study all subjects independently through given materials.
Exam schedules
No exam
Completion alternatives
Accreditation procedure is described in study guide. Course teacher will give additional information of other possible methods to take this course.
Student workload
One credit means 27 hours of student work. Therefore 5 credit course means 135 hours of student work.
Course plan:
- Independent study, distance learning, around 135 hours
Further information
Avoin amk 10
CampusOnline 20
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
You observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You can improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You are be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Qualifications
Bachelor degree
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
26.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Logistiikka (YAMK)
Opettaja
- Sanna Nieminen
Vastuuopettaja
Sanna Nieminen
Ryhmät
-
ZJA21STPYLOAvoin AMK, teniikka, Logistiikka
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
D’amico, F., Mogre, R., Clarke, S., Lindgreen, A. & Hingley, M. (2017). How purchasing and supply management practices affect key success factors: The case of the offshore-wind supply chain. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(2), pp. 218-226.
Jääskeläinen, A. & Heikkilä, J. (2019). Purchasing and supply management practices in customer value creation. Supply Chain Management: An International Journal, 24(3), pp. 317-333.
Kache, F. & Seuring, S. (2017). Challenges and opportunities of digital information at the intersection of Big Data Analytics and supply chain management. International Journal of Operations & Production Management, 37(1), pp. 10-36.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4), .
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Li, D., Wang, X., Chan, H. K. & Manzini, R. (2014). Sustainable food supply chain management. International Journal of Production Economics, 152, pp. 1-8.
Luzzini, D., Amann, M., Caniato, F., Essig, M. & Ronchi, S. (2015). The path of innovation: Purchasing and supplier involvement into new product development. Industrial Marketing Management, 47(C), pp. 109-120.
Luzzini, D., Brandon-Jones, E., Brandon-Jones, A. & Spina, G. (2015). From sustainability commitment to performance: The role of intra- and inter-firm collaborative capabilities in the upstream supply chain. International Journal of Production Economics, 165(C), pp. 51-63.
Melander, L. & Lakemond, N. (2015). Governance of supplier collaboration in technologically uncertain NPD projects. Industrial Marketing Management, 49(C), pp. 116-127.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes / Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Revilla, E. & Knoppen, D. (2015). Building knowledge integration in buyer-supplier relationships. International Journal of Operations & Production Management, 35(10), pp. 1408-1436.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Scuotto, V., Caputo, F., Villasalero, M. & Del Giudice, M. (2017). A multiple buyer - supplier relationship in the context of SMEs' digital supply chain management. Production Planning & Control: Operations Management and Digital Technologies, 28(16), pp. 1378-1388.
Srai, J. S. & Lorentz, H. (2019). Developing design principles for the digitalisation of purchasing and supply management. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1), .
Tangpong, C., Michalisin, M. D., Traub, R. D. & Melcher, A. J. (2015). A review of buyer-supplier relationship typologies: Progress, problems, and future directions. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(2), pp. 153-170.
Tanskanen, K. & Aminoff, A. (2015). Buyer and supplier attractiveness in a strategic relationship — A dyadic multiple-case study. Industrial Marketing Management, 50, pp. 128-141.
Teller, C. (2016). The importance of key supplier relationship management in supply chains. International journal of retail & distribution management.
Van Poucke, E., Matthyssens, P. & Weeren, A. (2016). Enhancing cost savings through early involvement of purchasing professionals in sourcing projects: Bayesian estimation of a structural equation model. Journal of Purchasing and Supply Management, 22(4), pp. 299-310.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Wilhelm, M. M., Blome, C., Bhakoo, V. & Paulraj, A. (2016). Sustainability in multi-tier supply chains: Understanding the double agency role of the first-tier supplier. Journal of Operations Management, 41(1), pp. 42-60.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 8h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 35 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä, 1. lähipäivä, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2kpl, ennakkotehtävä, 2. lähipäivä, oppimistehtävä 2
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
07.01.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
Opettaja
- Sanna Nieminen
Vastuuopettaja
Sanna Nieminen
Ryhmät
-
ZJA21STPYDTAvoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
D’amico, F., Mogre, R., Clarke, S., Lindgreen, A. & Hingley, M. (2017). How purchasing and supply management practices affect key success factors: The case of the offshore-wind supply chain. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(2), pp. 218-226.
Jääskeläinen, A. & Heikkilä, J. (2019). Purchasing and supply management practices in customer value creation. Supply Chain Management: An International Journal, 24(3), pp. 317-333.
Kache, F. & Seuring, S. (2017). Challenges and opportunities of digital information at the intersection of Big Data Analytics and supply chain management. International Journal of Operations & Production Management, 37(1), pp. 10-36.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4), .
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Li, D., Wang, X., Chan, H. K. & Manzini, R. (2014). Sustainable food supply chain management. International Journal of Production Economics, 152, pp. 1-8.
Luzzini, D., Amann, M., Caniato, F., Essig, M. & Ronchi, S. (2015). The path of innovation: Purchasing and supplier involvement into new product development. Industrial Marketing Management, 47(C), pp. 109-120.
Luzzini, D., Brandon-Jones, E., Brandon-Jones, A. & Spina, G. (2015). From sustainability commitment to performance: The role of intra- and inter-firm collaborative capabilities in the upstream supply chain. International Journal of Production Economics, 165(C), pp. 51-63.
Melander, L. & Lakemond, N. (2015). Governance of supplier collaboration in technologically uncertain NPD projects. Industrial Marketing Management, 49(C), pp. 116-127.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes / Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Revilla, E. & Knoppen, D. (2015). Building knowledge integration in buyer-supplier relationships. International Journal of Operations & Production Management, 35(10), pp. 1408-1436.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Scuotto, V., Caputo, F., Villasalero, M. & Del Giudice, M. (2017). A multiple buyer - supplier relationship in the context of SMEs' digital supply chain management. Production Planning & Control: Operations Management and Digital Technologies, 28(16), pp. 1378-1388.
Srai, J. S. & Lorentz, H. (2019). Developing design principles for the digitalisation of purchasing and supply management. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1), .
Tangpong, C., Michalisin, M. D., Traub, R. D. & Melcher, A. J. (2015). A review of buyer-supplier relationship typologies: Progress, problems, and future directions. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(2), pp. 153-170.
Tanskanen, K. & Aminoff, A. (2015). Buyer and supplier attractiveness in a strategic relationship — A dyadic multiple-case study. Industrial Marketing Management, 50, pp. 128-141.
Teller, C. (2016). The importance of key supplier relationship management in supply chains. International journal of retail & distribution management.
Van Poucke, E., Matthyssens, P. & Weeren, A. (2016). Enhancing cost savings through early involvement of purchasing professionals in sourcing projects: Bayesian estimation of a structural equation model. Journal of Purchasing and Supply Management, 22(4), pp. 299-310.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Wilhelm, M. M., Blome, C., Bhakoo, V. & Paulraj, A. (2016). Sustainability in multi-tier supply chains: Understanding the double agency role of the first-tier supplier. Journal of Operations Management, 41(1), pp. 42-60.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei Tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 8h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 35 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä, 1. lähipäivä, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2kpl, ennakkotehtävä, 2. lähipäivä, oppimistehtävä 2
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Enrollment
01.11.2021 - 09.01.2022
Timing
03.01.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Technology
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
- Master's Degree Programme in Lifecycle Management
- Master’s Degree Programme in Logistics
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Open Studies
Teachers
- Petrus Syvänperä
Groups
-
ZJK22KTKorkeakoulujen välinen yhteistyö, TEKN
-
ZJA22KTAvoin AMK, tekniikka
Objective
The role of purchasing in organizations is increasingly significant. Organizations concentrate in their core competences and activities. They purchase more and more materials, products and services. Value for the customers is created together with the suppliers. At the same purchasing management controls a huge portion of the total costs in one's business. The success of the organization can be improved through the professional purchasing management.
During the course you will learn to observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You will learn to improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You will be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Content
The main themes in the course will be purchasing management, purchasing process, analyzing and developing purchasing and a selected special topic in purchasing management.
Materials
Study material and course literature will be given during the course
Teaching methods
This is a virtual course. Course consists five different subjects and every subject has its own assignment. You will study all subjects independently through given materials.
Exam schedules
No exam
Completion alternatives
Accreditation procedure is described in study guide. Course teacher will give additional information of other possible methods to take this course.
Student workload
One credit means 27 hours of student work. Therefore 5 credit course means 135 hours of student work.
Course plan:
- Independent study, distance learning, around 135 hours
Further information
Avoin amk 10
CampusOnline 20
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
You observe and understand the possibilities and challenges of the purchasing. You can improve organization's business and operations through the professional purchasing initiatives. You are be able to act as a person responsible for purchasing in an organization – planning, implementing, analyzing and developing purchasing as a part of the business activities.
Qualifications
Bachelor degree
Ilmoittautumisaika
16.08.2021 - 10.10.2021
Ajoitus
13.11.2021 - 26.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
Opettaja
- Petrus Syvänperä
Vastuuopettaja
Sanna Nieminen
Ryhmät
-
ZJA21STVJAvoin AMK, tekniikka, Verkostojohtaminen
-
ZJA21SSYVAvoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
Tavoitteet
Organisaatiot keskittyvät ydinosaamiseensa, hankintojen osuus liikevaihdosta kasvaa, toimittajat tekevät yhä suuremman osan organisaation tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hankinnan rooli organisaation menestyksen varmistamisessa korostuu.
Opintojaksolla edistetään ja arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista.
Tällä opintojaksolla perehdyt hankintojen johtamisen mahdollisuuksiin ja haasteisiin osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Opit suunnittelemaan, tekemään, analysoimaan ja kehittämään hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Opit kehittämään yhteistyösuhteita eri toimijoiden välillä. Kehität valmiuksiasi uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Sisältö
Keskeisimpiä teemoja opintojaksolla ovat hankintojen rooli liiketoiminnassa, hankintojen analysointi ja kehittäminen organisaation strategian mukaisesti, toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen, yhteistyön kehittäminen ja yhdessä kehittäminen.
Oppimateriaalit
Andersen, P. H. & Gadde, L. Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO Systems. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1)
Cole, R. & Aitken, J. (2020). The role of intermediaries in establishing a sustainable supply chain. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(2), .
D’amico, F., Mogre, R., Clarke, S., Lindgreen, A. & Hingley, M. (2017). How purchasing and supply management practices affect key success factors: The case of the offshore-wind supply chain. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(2), pp. 218-226.
Jääskeläinen, A. & Heikkilä, J. (2019). Purchasing and supply management practices in customer value creation. Supply Chain Management: An International Journal, 24(3), pp. 317-333.
Kache, F. & Seuring, S. (2017). Challenges and opportunities of digital information at the intersection of Big Data Analytics and supply chain management. International Journal of Operations & Production Management, 37(1), pp. 10-36.
Kosmol, T., Reimann, F. & Kaufmann, L. (2019). You'll never walk alone: Why we need a supply chain practice view on digital procurement. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(4), .
Lacoste, S. (2016). Sustainable value co-creation in business networks. Industrial Marketing Management, 52, pp. 151-162.
Li, D., Wang, X., Chan, H. K. & Manzini, R. (2014). Sustainable food supply chain management. International Journal of Production Economics, 152, pp. 1-8.
Luzzini, D., Amann, M., Caniato, F., Essig, M. & Ronchi, S. (2015). The path of innovation: Purchasing and supplier involvement into new product development. Industrial Marketing Management, 47(C), pp. 109-120.
Luzzini, D., Brandon-Jones, E., Brandon-Jones, A. & Spina, G. (2015). From sustainability commitment to performance: The role of intra- and inter-firm collaborative capabilities in the upstream supply chain. International Journal of Production Economics, 165(C), pp. 51-63.
Melander, L. & Lakemond, N. (2015). Governance of supplier collaboration in technologically uncertain NPD projects. Industrial Marketing Management, 49(C), pp. 116-127.
Nieminen, S. (2016). Hyvä hankinta - parempi bisnes / Sanna Nieminen. Helsinki: Talentum Pro.
Pihlajamaa, M., Kaipia, R., Säilä, J. & Tanskanen, K. (2017). Can supplier innovations substitute for internal R&D? A multiple case study from an absorptive capacity perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(4), pp. 242-255.
Revilla, E. & Knoppen, D. (2015). Building knowledge integration in buyer-supplier relationships. International Journal of Operations & Production Management, 35(10), pp. 1408-1436.
Sarkis, J., Santibanez Gonzalez, E. D. & Koh, S. L. (2019). Effective multi-tier supply chain management for sustainability. International Journal of Production Economics, 217, pp. 1-10.
Scuotto, V., Caputo, F., Villasalero, M. & Del Giudice, M. (2017). A multiple buyer - supplier relationship in the context of SMEs' digital supply chain management. Production Planning & Control: Operations Management and Digital Technologies, 28(16), pp. 1378-1388.
Srai, J. S. & Lorentz, H. (2019). Developing design principles for the digitalisation of purchasing and supply management. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1), .
Tangpong, C., Michalisin, M. D., Traub, R. D. & Melcher, A. J. (2015). A review of buyer-supplier relationship typologies: Progress, problems, and future directions. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(2), pp. 153-170.
Tanskanen, K. & Aminoff, A. (2015). Buyer and supplier attractiveness in a strategic relationship — A dyadic multiple-case study. Industrial Marketing Management, 50, pp. 128-141.
Teller, C. (2016). The importance of key supplier relationship management in supply chains. International journal of retail & distribution management.
Van Poucke, E., Matthyssens, P. & Weeren, A. (2016). Enhancing cost savings through early involvement of purchasing professionals in sourcing projects: Bayesian estimation of a structural equation model. Journal of Purchasing and Supply Management, 22(4), pp. 299-310.
Weele, A. J. v. (2010 or later). Purchasing & supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice (5th ed.). London: Cengage Learning.
von Haartman, R. & Bengtsson, L. (2015). The impact of global purchasing and supplier integration on product innovation. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp. 1295-1311.
Wilhelm, M. M., Blome, C., Bhakoo, V. & Paulraj, A. (2016). Sustainability in multi-tier supply chains: Understanding the double agency role of the first-tier supplier. Journal of Operations Management, 41(1), pp. 42-60.
Opetusmenetelmät
Opetus- ja oppimismenetelminä käytetään luentoja, keskusteluja ja yhdessä tekemistä sekä oppimistehtäviä. Oppimisen tukena käytetään reflektointia ja palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijoita lähipäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi lähipäivää 12 h
Kaksi puolipäiväistä Zoom-luentoa 8h
Ennakkotehtävät lähipäiviin 20 h
Kaksi oppimistehtävää 60 h
Muu itsenäinen opiskelu 35 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee seuraavasti: Ennakkotehtävä, 1. lähipäivä, oppimistehtävä 1, Zoom-luennot 2kpl, ennakkotehtävä, 2. lähipäivä, oppimistehtävä 2
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla arvioidaan hankintojen johtamisosaamista, yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaamista sekä kansainvälisyys- ja viestintäosaamista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tiedolliseen osaamiseen painotttuva oppimistehtävä, soveltavaan osaamiseen painottuva oppimistehtävä sekä reflektointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arvioinnin tekee vastuuopettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla: hyväksytty/hylätty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät hankintojen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita osana organisaation ja verkoston liiketoimintaa. Osaat analysoida ja kehittää hankintoja osana organisaation strategista johtamista. Osaat kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Sinulla on valmiudet uudistaa liiketoimintamalleja ja kehittää verkoston kilpailukykyä.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto