Physiotherapy in metaboloic- Cardiovascular / Pulmonary system ImpairmentsLaajuus (5 cr)
Course unit code: SPTS0136
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Student
- is able to reliably assess factors that promote health, as well as the functioning of individuals suffering from the most common illnesses.
- is able to use clinical deduction to take into account evidence based and preventive factors in physiotherapy
- knows how to apply evidence based methods of impact that promote movement and functioning for those with limited of metabolism and the respiratory and circulatory systems.
Content
Assessment of metabolism and the respiratory and circulatory systems. The impact possibilities of physiotherapy or metabolic impairments (MBO, excess weight, type II diabetes, breast cancer, prostate cancer), impairments of the cardiovascular organs (coronary heart disease, heart failure, heart attack, hypertension, arrhythmia, valvular heart disease, bypass surgery and angioplasty) and impairments of the respiratory system (asthma, COPD). Pre- and post-operative physiotherapy soft tissue surgery, effects of anaesthesia and peripheral treatments e.g. treatment for cancer), prenatal physical therapy, as well as assessment of and exercises for the pelvic floor (urinary or faecal incontinence, constipation, pain in the pelvic floor, overactive bladder). Memory illnesses and prevention of falls.
Qualifications
The ability to assess functioning and a command of therapy exercises.
Assessment criteria, satisfactory (1)
o Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot ja hän perustelee toimintaansa, luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita
Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita
o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita
oTyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita
o Välttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.
Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.