Opettajuuden rakentaminenLaajuus (6 op)
Opintojakson tunnus: AJ00BO26
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Opetuskieli
- suomi
- englanti
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tämän opintojakson tarkoituksena on, että kehität reflektiivisiä taitojasi oman opettajuutesi rakentamista varten. Asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä henkilökohtaisia tavoitteita. Seuraat ja arvioit opintojesi etenemistä ja osaamisesi kehittymistä. Osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja opintojen päättyessa arvioit opintojesi tuloksia.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät reflektio-osaamistasi, toimijuusosaamistasi ja kohtaamisosaamistasi.
Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Toimijuusosaamisen tavoitteena on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet osallistumaan aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.
Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet ottamaan huomioon moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa oppimistilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Osaat myös toimia rakentavasti, innostavasti ja eettisesti perustellulla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Osaamistavoitteet
Kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana. Osaat myös toimia rakentavalla tavalla vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Sisältö
Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Reflektio-osaaminen
- arvioit oppimisprosessiasi ja osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin relevantilla tavalla
Toimijuusosaaminen
- asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja asetat uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Kohtaamisosaaminen
- dokumentoit omaa oppimisprosessiasi muille ja annat rakentavaa palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.