Asiakaskeskeinen ohjausLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: AO00BC95
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt asiakkaiden yksilöllisiin ohjaustarpeisiin, ohjaussuhteen rakentamiseen ja erilaisiin ohjauksen menetelmiin. Lisäät myös osaamistasi ohjauksen moninaisista asiakasryhmistä.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan tietoisuutta toimintansa taustalla olevista ohjauksen teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, kehittää ja uudistaa ohjausta sekä taitoa hyödyntää ohjaustyössään uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia mielekkäällä tavalla.
asiakasosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa tunnistaa asiakkaiden yksilöllisiä ohjaustarpeita ja huomioida ne ohjauksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä hyödyntää työssään opintopolun eri vaiheissa opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen liittyvää tiedollista ja menetelmällistä osaamista. Se on taitoa määritellä ohjaustyö tilanteissa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia, uudistuksia ja muutostarpeita. Se on kykyä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuutta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat arvioida ja tunnistaa asiakkaiden yksilöllisiä ja opintopolun eri vaiheisiin liittyviä ohjaustarpeita ja tukea opiskelijan urasuunnittelutaitojen kehittymistä. Osaat huomioida asiakkaiden ohjaustarpeet ohjauksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kohdata ohjattaviasi erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa sekä rakentaa tietoisesti hyvää ohjaussuhdetta. Osaat tukea ohjattavien omaehtoista toimintaa oppimisessa ja opiskelussa, urasuunnittelussa ja henkilökohtaisiin elämäntilanteisiin liittyvissä kysymyksissä.
Osat soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjauksen menetelmiä erilaisissa ohjaustilanteissa ja syventää asiakaslähtöiseen ohjaukseen liittyvää osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.
Sisältö
Asiakkaiden yksilöllisten ohjaustarpeiden arviointi, ohjaussuhde ja ohjausprosessi, oh-jauksen toteuttamismuodot, ohjausmenetelmät.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Asiakasosaaminen:
Osaat tunnistaa asiakkaiden yksilöllisiä ja opintopolun eri vaiheisiin liittyviä oh-
jaustarpeita ja huomioit ne ohjauksen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa.
Ohjausosaaminen:
Osaat kohdata ohjattavasi erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa sekä rakentaa ammatillisen ohjaussuhteen. Tunnistat ohjaajan ja ohjattavan roolit tavoitteellisen ohjauskeskustelun rakentamisessa ja osaat toteuttaa ohjattavan omaehtoista toimintaa tukevan ohjauskeskustelun. Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjauksen menetelmiä erilaisissa ohjaustilanteissa ja ympäristöissä.
Toimijuusosaaminen:
Osaat arvioida omaa asiakaslähtöiseen ohjaukseen liittyvää osaamistasi ja asettaa tavoitteita oman ohjausosaamisen kehittämiselle.
Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.