Opinto-ohjaajan ammatillinen identiteettiLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: AO00BC98
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opinto-ohjaajan koulutukseen ja ohjaajan saavuttamaasi osaamista ammatilliseen kehittymiseen liittyviä tavoitteita. Reflektoit osaamisesi kehittymistä ja rakennat yhteisöllistä tietoa erilaisissa koulutuksen aikaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi arvioit koulutuksen aikana kerryttämääsi osaamista.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä hyödyntää työssään opintopolun eri vaiheissa opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen liittyvää tiedollista ja menetelmällistä osaamista. Se on taitoa määritellä ohjaustyö tilanteissa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia, uudistuksia ja muutostarpeita. Se on kykyä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuutta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan sisällöllistä ja menetelmällistä kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä paikallisella, valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoite:
Kykenet tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistasi. Asetat mielekkäitä tavoitteita omalle ohjaajana kehittymisellesi sekä arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi suhteessa opinto-ohjaajankoulutuksen yleisiin ja omiin tavoitteisiin.
Kykenet vuorovaikutukselliseen ja osaamista kehittävään dialogiin sekä yhteisöllisen tiedon rakentamiseen erilaisissa vertaisryhmissä opinto-ohjaajankoulutuksen aikana.
Osaat etsiä ja kriittisesti valikoida sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä sinun että yhteisösi ohjauksen kehittymistä.
Sisältö
Ammatillisen kehittymisen reflektointi, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, teoreettisen tiedon ja kokemustiedon yhdistäminen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ohjausosaaminen:
tunnet ohjauksen peruskäsitteistön ja ohjauksen sisältöalueet, tunnistat oman toimintasi taustalla olevat ohjauksen teoreettiset ja filosofis-eettiset lähtökohdat sekä osaat yhdistää ohjausta koskevaa kokemuksellista tietoa teoreettiseen tietoon siten, että ne muodostavat eheän kokonaisuuden, ohjaajan oman käyttöteorian.
Asiakasosaaminen:
Osaat soveltaa ohjausteoreettista osaamistasi erilaisissa ohjaustilanteissa.
Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.