Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BY74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 18.03.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Katja Kokkinen
- Vastuuopettaja
- Katja Kokkinen
- Ryhmät
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
ZJAYSC23KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSY23KMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
- Opintojakso
- YS00BY74
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä / tenttialue annetaan intensiivipäivillä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Tampereella (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 22.-23.4.2024 Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK)
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.
Sisältö
- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
- Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
- Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
- Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti.
-osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä.
-osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa.