Skip to main content

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)

Toteutuksen tunnus: YS00BY74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.03.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
ZJAYSC23KM
Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJAYSY23KM
Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Opintojakso
YS00BY74

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Taustakoulutusvaatimus näihin opintoihin on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja tai kätilö.
Opintojakson järjestämisvastuussa oleva ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteuttamisesta ja arvioinnista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä / tentti 3 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
-osaa hakea tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-osaa soveltaa kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia.
Osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-osaa käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osallistuminen opintojaksolla on pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
-osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa aihealueesta useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
-osaa arvioida tutkimuksia kriittisellä otteella ja kykenee muodostamaan kerätystä tiedosta synteesiä.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta.
-osaa kriittisesti arvioida nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Osallistuminen opintojaksolla on kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä / tenttialue annetaan intensiivipäivillä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen tehtävän palautuspäivä / tentti sovitaan intensiivipäivillä. Kaksi uusintamahdollisuutta (sovitaan intensiivipäivillä):
1. Uusintapäivä (n 2 viikkoa palautuspäivästä)
2. Uusintapäivä (n 2 viikkoa edellisestä palautuspäivästä)
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Tampereella (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä tai tentti

Aika ja paikka

Intensiivipäivät 22.-23.4.2024 Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK)

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Mielenterveys- ja päihdetyön YAMK-opintojen opintokokonaisuuden opiskelijalta edellytetään
sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan perustutkintoa.

Sisältö

- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
- Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
- Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
- Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
-hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti.
-osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä.
-osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa.

Go back to top of page